• Autó
Autószektor

A világ legnagyobb autókereskedői

Az autókereskedelem nagy üzlet. Magyarországon, Európában, az egész világon. De mégis mennyire? Az ICDP kutatói utánanéztek, mekkora forgalmat bonyolítanak a világ legnagyobb kereskedői hálózatai. Mondjuk úgy, hogy az eredmények nem szűkölködnek az óriási számokban, de a meglepetésekben sem.

Európában az első hely nem tartogat meglepetéseket. A Magyarországon is aktív Emil Frey toronymagasan vezeti az európai toplistát. A svájci hálózat 2017-ben szerény 11,1 milliárd eurós forgalmat bonyolított, több, mint 345.000 új autót értékesített, ha a használt kocsikat is hozzá számoljuk, akkor a svájciak szalonjaiból tavaly több mint fél millió autó gördült ki.

A svájciak elképesztő mérete egyébként – nyilván alapvetően óriási mivoltuk mellett – annak köszönhető, hogy az utóbbi években aktívan vásároltak fel más, egyébként szintén hatalmas európai kereskedőhálózatokat.

Az Emil Frey méretét jól érzékelteti, ha megnézzük a toplista többi részét: A második helyezett az Európában csak néhány helyen működő, amerikai Penske Automotive Group, ami használt autókkal együtt értékesített körülbelül 230.000 járművet.

EZT IS AJÁNLJUK:
    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    A top 10 egyébként 5 Egyesült Királyságbeli, 1 norvég, 1 belga és az Emil Frey mellett még egy svájci hálózatból áll. A tizedik helyet valamivel több, mint 3 milliárd eurós forgalommal és összesen közel 91.000 eladott autóval érte el a norvég Moller csoport.

    Azt gondolnánk, hogy az európai kereskedők dominálnak, de ha a globális piacot tekintjük, még az Emil Frey sem rúghat labdába az igazi nagyágyúk között. Na vajon hol vannak a legnagyobb kereskedői hálózatok? Hát persze, hogy Kínában. Tekintsünk el most a politikai viszonyoktól és a Hong Kong-ban székhellyel rendelkező Jardine Matheson csoportot is vegyük a kínai kalapba.

    A csoport az Emil Frey forgalmának dupláját bonyolította, közel 24 milliárd eurós forgalommal stabilan vezeti a globális toplistát, ugyanakkor eladott autók számában csak második. A kínai China Grad Auto felfoghatatlan, több mint 1,1 millió darab autót adott el 2017-ben.

    A globális top ötvenben egyébként dominálnak a kínaiak, több mint 40 csoport képviselteti magát a listán, de  az amerikaiak is megelőzik az európaiakat. A kínai dominancia egyébként az ICDP előjelzései szerint erősödni fog és várhatóan még lejjebb taszítják az amerikai és európai kereskedőket.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    A kínai hálózatok egyébként jelentősen különböznek az amerikai és európai társaiktól. Az Egyesült Államok hálózatai elsősorban nagyra nőtt családi vállalkozások, Európában pedig részben családi, részben a gyártókkal szorosan összefonódott hálózatok uralkodnak, Kínában viszont gyakran egy-egy több szektorban tevékeny multinacionális vállalat részeként működnek.

    Érdekesség, hogy az óriási darabszámok és hatalmas forgalom nem feltétlenül eredményez magas profitot. Persze szó sincs veszteségről, de arányaiban a kisebb hálózatok gyakran jelentősen magasabb profitrátát tudnak elérni, mint az óriások.

    Az ICDP kutatói kíváncsiak voltak, hogy más, szintén franchise alapon működő üzletágakhoz képest mennyire jövedelmező az autókereskedelem. Az Egyesült Államok adatai alapján közel sem akkora, mint gondolnánk. A kereskedők átlagosan 1,5%-os profitrátával dolgoznak, így jobban megéri például benzinkutat üzemeltetni, éttermet nyitni (5-10% profit), de a szállodabiznisz is ígéretesebb, mint egy kereskedés nyitása.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Persze azért nem kell sajnálni a kereskedőket, a nagy forgalom biztosítja, hogy az a másfél százalék is egészen szép összeg legyen.

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára: www.autoszektor.hu

    Kommentek:

    Top 16