• Autó
Faktor

A világ egyik legjobb autómúzeumában jártunk

Kalifornia híres az autózás szeretetéről, nem véletlen, hogy Los Angelesben működik a világ egyik leghíresebb, legnagyobb értékű gyűjteményével rendelkező autómúzeuma, a Petersen Automotive Museum.

A messze földön ismert intézmény, az autózás kultúrájának panteonja Los Angeles belvárosától negyedórányi autózásra, a Fairfax Avenue és a Wilshire Boulrevard sarkán található, a város harmadik legforgalmasabb kereszteződésében. 1936-ban itt hozták létre a Los Angeles legdivatosabb bevásárlónegyedét, a Miracle Mile-t, ezen kívül a Wilshire Boulevard arról is híres, hogy itt jelentek a város első, dedikáltan balra kanyarodó forgalmi sávjai és programozott közlekedési lámpái is.

Nem lehet összetéveszteni mással az épületet (Fotó: Autószektor)

Nem lehet összetéveszteni mással az épületet (Fotó: Autószektor)

A Petersen múzeum épületét a múlt század közepének világhírű építésze, Welton Becket tervezte meg egy japán cég, a Seibu számára, amely itt nyitotta meg első nagyáruházát az Egyesült Államokban 1962-ben. Bár a Seibu három évvel később bezárta üzletét, az épület a 80-as évek közepéig népszerű üzletközpontnak számított az olcsóbb Orbach lánc üzemeltetésében. 1986-tól 1992-ig üresen állt, aztán felkeltette a figyelmét Robert E. Petersennek, aki székházat keresett lapkiadó vállalkozása, a Petersen Publishing számára.

EZT IS AJÁNLJUK:

    A filmgyártásban dolgozó Petersen a 40-es években ismerte fel, hogy a virágzó kaliforniai autóépítő kultúrának nincs szaklapja, ezért 22 évesen, 1948-ban megalapította a Hot Rod Magazine-t, amely villámgyorsan népszerűvé vált Kalifornia államban, és később az országban is.



    Petersen évtizedek munkájával egy jól működő lapbirodalmat épített ki olyan kiadványokkal, mint a Car Craft, Rod & Custom, a Sports Car Graphic, a CARtoons, a Motoscycle és a Motor Trend. Utóbbi ma is az USA egyik legfontosabb autós újságjának számít. Petersen a lapkiadóját 70 évesen, 1996-ban adta el 450 millió dollárért, ő maga még 11 évig élt utána.

    Megtetszett neki az épület, de rájött, hogy az ablakok hiánya miatt nem a legmegfelelőbb hely egy irodakomplexum számára, múzeumnak viszont kiváló lenne, mert a kiállított tárgyak védve lennének a káros ultraibolya-sugarakkal szemben. Robert és felesége, Maggie időt, pénzt és energiát nem kímélve szervezte meg az autógyűjteményük átköltöztetését a Los Angeles-i Természettudományi Múzeumból ide. Három évig tartott az előkészítés, végül 1994. június 11-én nyitotta meg az intézmény a kapuit Petersen Automotive Museum néven, és kapásból a város egyik legnépszerűbb turistalátványosságává avanzsált.

    Ez az intézmény jóval több, mint szép és értékes régi autók kollekciója. Már a kezdetektől úgy választották meg a kiállítandó járműveket, hogy azokat kontextusba helyezzék, hogy valódi üzenetet és jelentést közvetítsenek a látogatóknak, akiknek így sokkal nagyobb élményt és tanulást jelent az intézmény felkeresése, mint egy szimpla autógyűjteményé. Az első emeleten volt a Streetscape, amely különböző utcaképeket próbált feleleveníteni híres építészeti alkotásokkal, a korukhoz illő, őket körülvevő autókkal. A második szinten időszakos kiállítások kaptak helyet, a harmadik szinten pedig a Discovery Centert alakították ki, ahol a gyerekek játékos formában ismerkedhettek meg a művészetekkel és a tudomány vívmányaival az autók szemszögéből nézve.

    Bugatti Chiron az aulában, ide még ingyen be lehet jönni (Fotó: Autószektor)

    Bugatti Chiron az aulában, ide még ingyen be lehet jönni (Fotó: Autószektor)

    2013-ig működött első formájában a Petersen Automotive Museum, aztán egy 14 hónapig tartó, 90 (!) millió dollárba kerülő, magánpénzből finanszírozott felújítás után 2015 decemberében nyitotta meg újra kapuit a nagyközönség előtt. Ekkor kapta meg az épület az ikonikus, 308 rozsdamentes acélszalagból álló külső díszítését, amely olyan érzést kelt, mint ha egy óriási, száguldó Hot Rod kavarta volna fel a levegőt a kereszteződésben. Nem csoda, hogy a múzeum 2017-ben megkapta a legrangosabb amerikai építészeti díjat, amelyet egy független zsűri ítélt oda.

    Belül, a háromszintes, 9 ezer négyzetméteres kiállítási területen 25 tárlat található, ami már kicsit sok is a jóból, a látogató zavarba jöhet, ha nincs ideje mindet végignézni, és válogatni akar. Összesen több mint 300 felbecsülhetetlen értékű autó van az intézmény tulajdonában, de természetesen privát gyűjtők ritka autói is megfordulnak náluk, akár csak tárolás céljából is.

    Egyszerre 150-160 négykerekű van kiállítva, de emellett még 291 különböző tárgy is helyet kapott a három szinten, mint például motorkerékpárok, méretarányos modellek, és az autózás kultúrájához kapcsolódó műalkotások. A felújításnál beépítettek egy több mint hat tonna teherbírású óriásliftet az épületbe, amelynek a segítségével egyszerre akár több autót is kényelmesen mozgathatnak a szintek között.

    Egy 1956-os Chevy Bel Air, mögötte egy két évvel idősebb Volkswagen Transporter (Fotó: Autószektor)

    Egy 1956-os Chevy Bel Air, mögötte egy két évvel idősebb Volkswagen Transporter (Fotó: Autószektor)

    Két fő célja volt a renoválásnak: az első, hogy tartva a lépést a kor elvárásaival, interaktívabbá tegyék a múzeumot. Ezért szinte minden helységben vannak kivetítők, összesen 47 darab Panasonic projektor, 35 interaktív érintőképernyős információs tábla, 25 LED monitor, 100 tablet ls 291 darab háromdimenziós modell segíti a tanulást és a szórakozást. 

    A másik cél az volt, hogy az emberek ne csak életükben egyszer menjenek el a Petersenbe, hanem visszatérő vendégek legyenek. Az átalakítás előtt átlagosan a látogatók 70 százaléka először volt az intézményben, ami másképpen azt is jelenti, hogy csak kevesebb mint az egyharmaduk volt visszatérő vendég. Ezen akartak változtatni.

    A cikk folytatását elolvashatja az Autószektor oldalán!

    Kommentek:

    Top 16