• Autó
Autószektor

A tekintély nyomában

Tradíció, kimagasló arculat, páratlan luxus. Ezek azok a kifejezések, amiket társítunk egy prémiumkategóriás autóhoz.

Mai cikkünkben annak járunk utána, hogy milyen belső indíttatás lehet a prémium autók vásárlóiban, amiért képesek felárat fizetni az átlagosnál magasabb színvonalú autóért, és milyen módszerekkel térképezik fel, és szolgálják ezt ki az autógyártók.

A modern gépkocsik kialakulásához vezető utat egy német mérnök alapozta meg. Karl Benz már az 1880-as évek végén bemutatta saját fejlesztésű négyütemű benzinmotorral hajtott járművét, és nagyon sok gépjárművel kapcsolatos szabadalom is az ő nevéhez köthető. Igaz, hogy a másik két prémiumgyártó az Auto Union (Audi), és a BMW csak később indította el pályáját, viszont mind a három márka mára egyet jelent a prémiumkategóriával. Zászlóshajóik az S osztály, a hetes, illetve az A8-as mindig is egyet jelentettek az innováció aktuális megtestesülésével. És természetesen a körítés mellett sem mehetünk el, hiszen akinek már volt szerencséje az Ingolstadi Audi Fórumban, vagy a Stuggarti, illetve Müncheni autócentrumokban tenni egy kört, az biztos konstatálta, hogy milyen monumentális épületek őrzik az ősök nagyságát, és milyen mesebeli körülmények között várják a leendő vásárlókat ezekben a gyáróriásokban.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

Természetesen a nagy német hármas múzeumaiban láthatjuk a múltat, amihez ezer szállal kötődik minden prémiumot gyártó is. Igaz, hogy a „downsizing” már a prémium kategóriát is elérte, de nem volt ez mindig így, hiszen néhány évtizeddel ezelőtt még a zabolázatlan luxusról szólt minden. Illetve arról, hogy a kiváltságos vevők, akik megengedhették maguknak, szinte minden földi extrával, és jóval felszerelt autót birtokolhattak. Ha pedig még néhány évtizedet visszaugrunk az időben, akkor láthatjuk a gyártók azon korszakát, ahol megalapozták a hírnevüket. Ebben a korszakban született mindaz, amitől a mai napig tudjuk, hogy mit is jelent egy autó elején a csillag, vagy milyen megelégedettséggel lehet tolni ezt a bizonyos csillagot. De persze az egyenlőség jegyében beszélnünk kell a bajor márka propelleres termékéről, a sportosságról, és erőről, amit a BMW M-es modelljei hordoznak magukban. Ugyanígy megemlíthetjük az alumínium karosszériát, vagy összkerékhajtást, de akár az R8, vagy TT betűk hallatára is hevesebben ver az autóimádók szíve. Ha pedig azt mondom, hogy Porsche, akkor beugrik az a sziluett, ami a járműtörténelem egyik legmeghatározóbb sportkocsi formája, és szinte változatlan formában, az ősi alapokon nem sokat változtatva maradt elérhető a tradicionális, és mégis csúcstechnikát képviselő sportkocsit keresőknek.  

Nyilvánvaló, hogy nem volt mindig egyszerű megtalálni a piacot, és voltak olyan időszakok, amikor a kereslet hiánya is megkövetelte a határozott imidzs építést. Ugyanakkor ki ne hallott volna már a hangzatos kampányokról, amik valahogy mindig már-már misztikusan körbeölelik a gyártók aktuális modelljeit. Például a „Best or nothing”, vagy a „Vezetés élménye”, illetve a „haladás technikája”. Milyen érdekes, hogy ezek a szlogenek mennyire a márkák részévé váltak, szinte azonnal tudjuk is társítani a hozzá tartozó számunkra kedves modelljét a gyárnak. 

Persze mindenki tisztában van vele, hogy a prémium felárat bizony jól meg is kell fizetni. Ami viszont már inkább bosszantó, hogy sokszor nem csak a legfelsőbb osztályban, hanem akár a prémium középosztálybeli autónál is fizetni kell azért, ha valaki nem szeretné a modell vagy motortípust mutató feliratot autója hátuljára. De persze, akinek van, az biztosan szívesebben áldoz erre, még ha nem is vág hozzá jó arcot, akkor is tudja, hogy ezt ő megteheti, és ennek tudatában költ az apró feláras extrákra is. Valljuk be, hogy ennek tudatában tényleg jó érzés lehet kiválasztani a több száz árnyalat közül azt a variációt, ami pont megfelel nekünk, és így tényleg a saját kedvére alakíthatja a hangulatfényt. Badarságnak tűnhet, de gondoljunk csak bele. Nem így érezhetjük tényleg igazán a sajátunknak az autót?

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

A tökéletesen személyre szabható biztonsági és komfort extráknak köszönhetően érezheti azt a szerencsés tulajdonos, hogy autója minden téren alkalmazkodik hozzá. Ezért elvárt ezen a szinten, hogy szinte mindent elektromos motor mozgasson, vagy választható legyen legalább tízféle illat, amik közül a legjobb illeti meg az utasok és utastér miliőjét. Manapság már egy középkategóriás autónál is elég nagy választék áll rendelkezésre az üléskárpit kiválasztásánál. De az még mindig semmi ahhoz képest, hogy prémium kategóriás autóknál ettől sokkal nagyobb választék is rendelkezésre áll.

De természetesen régen sem volt ez másként, hiszen pont ezért kapom fel a fejem, amikor koros prémiumautót hajtó ismerősöm mesélte a kalandjait a zárfűtéssel rendelkező luxusautójával. Talán soha nem fogja használni ezt az extrát, de a tudat, hogy olyan autója van, aminek extrái soha nem kerülnek be egy átlagos autóba, neki megadják a „megérkeztem” érzést.

Talán a legjobban azzal lehet érzékeltetni a kategóriák közötti különbséget, hogy megkeressük a vásárlói igényeket. Mert mi a legfontosabb a legtöbb embernek autóvásárlás során? Keresnek egy olyan járművet, ami biztonságban, megbízhatóan, és esetleg némi komfortban el tudja juttatni őket A pontból B pontba. Tehát nagyon leegyszerűsítve egy helyváltoztató eszközt. Míg, emellett akik többre vágynak, és egyfajta kifejezési eszközt is keresnek, illetve ragaszkodnak a luxushoz, nekik szól a „minden álom megvalósítható” automobil, ami a leginkább egyéni igényeknek megfelelő, pont úgy, mint egy méretre szabott öltöny.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

De tényleg kérdés, hogy ezekre valóban mennyire van szüksége a hétköznapi felhasználónak, hiszen akit nem zavar, hogy egy Skodában nem, de egy Volkswagenben már van csillapítása a kapaszkodónak, az valószínűleg nem is az ilyesfajta apróságokban megnyilvánuló presztízs szerint választ magának akár használt autót.

További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára: www.autoszektor.hu

Kommentek:

Top 0