• Élet
Frányó Krisztina

A rizs és a fehér kenyér is tüdőrákot okozhat

Sokan azért kerülik a magas szénhidráttartalmú ételeket, mert ezek fogyasztásával könnyebben hízhatunk - most azonban egy friss kutatás még rosszabb színben tünteti fel a szénhidrátot. A magas glikémiás indexű élelmiszerek - mint a fehér kenyér vagy a rizs - akár 49%-kal is növelhetik a tüdőrák kialakulásának esélyét.

illusztráció

illusztráció

Fotó: Mészáros Annarózsa

A glikémiás index (GI) azt méri, hogy egy-egy étkezés után milyen gyorsan emelkedik meg a vércukorszint. A magas glikémiás indexű élelmiszerek közé tartozik a fehér kenyér, a zsemle, a kukoricapehely és a puffasztott rizs is. A kockázatot a gyümölcsök és a zöldségek tudják csökkenteni – írja a Telegraph.

A tanulmányt vezető Stephanie Melkonian, a Texasi Egyetem orvosa elmondta, hogy a vizsgálat során arra jöttek rá, hogy a magas GI-élelmiszerek akár 49%-kal is növelhetik a tüdőrák kockázatát.

EZT IS AJÁNLJUK:

    „A magas glikémiás indexű ételek növelik a vér glükóz- és inzulinszintjét, ez pedig zavart okoz az inzulinszerű növekedési faktorokban. Korábbi tanulmányokból az derült ki, hogy a magas inzulinszerű növekedési faktorok összefüggésben állnak a tüdőrák kialakulási esélyének növekedésével – a kapcsolat azonban a glikémiás index és a tüdőrák között eddig ismeretlen volt.”

    A tüdőrák az egyik leggyakrabban jelentkező daganatos megbetegedés – Magyarország világelső a tüdőrák okozta halálozás szempontjából. A férfiaknál ugyan enyhén csökkent a megbetegedések aránya, a nőknél évről évre nő a tüdőrákos betegek száma.

    Melkonian és csapata tanulmánya az eddigi legnagyobb vizsgálat, amely a glikémiás index és a tüdőrák közti feltételezhető kapcsolatot kutatta. A tudósok 1905 frissen diagnosztizált tüdőrákos beteg eredményeit vetették össze 2413 egészséges ember adataival. A kutatás egyik vezető szerzője, Vu Hszi-feng szerint a kapcsolat akkor vált igazán észrevehetővé, amikor a nem dohányzó tüdőrákosokat vizsgálták.

    „Ez azt jelenti, hogy az elfogyasztott mennyiség helyett az átlagos minőségű szénhidrátok azok, amelyek képesek befolyásolni a tüdőrák kialakulásának kockázatát. A tanulmány eredménye tehát az, hogy az egészséges életmód fenntartása mellett – amelyben kerüljük a dohányzást, csökkentjük az alkoholfogyasztást és fizikailag aktívak vagyunk – a tüdőrák esélyeinek csökkentéséhez az is hozzájárul, ha kevesebb olyan ételt és italt fogyasztunk, amelynek magas a glikémiás indexe.”

    Top 16