• Autó
Autószektor

A nyitott kerékpársáv

2010-től szerepel egy újszerű megfogalmazás a KRESZ-ben: a nyitott kerékpársáv.

Ez a tábla a kerékpárosok egyirányú közlekedésére kijelölt kerékpársáv úttesten történő elhelyezkedését jelzi.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

Máris feltűnik, hogy a jól megszokott sárga vonal helyett a nyitott kerékpársáv elválasztása szaggatott fehér jelzéssel történik.

EZT IS AJÁNLJUK:

    A szabály további magyarázatot is ad erre a forgalomtechnikai megoldásra:

    „A nyitott kerékpársávot - amely a kerékpárosok közlekedésére kijelölt sáv - az úttesten felfestett fehér színű szaggatott vonal és kerékpárt mutató burkolati jel is jelzi. A nyitott kerékpársávot - az egy irányban vagy egymással szemben közlekedő járművek egymás mellett történő elhaladás ezt szükségessé teszi - más járművek is igénybe vehetik, az irányváltoztatásra vonatkozó szabályok megtartása mellett. A jobbra bekanyarodást a nyitott kerékpársávról kell végrehajtani. A kerékpáros balra bekanyarodásra történő felkészülés céljából, vagy ha a nyitott kerékpársáv megszűnik, a nyitott kerékpársávot elhagyhatja.”

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Itt érdemes megállni egy pillanatra, mert sok esetben hallom azt, hogy ha ez a nyitott kerékpársáv, akkor a rég megszokott sárga vonallal elválasztott sávot hívjuk úgy, hogy zárt kerékpársáv. Bár logikailag ez magyarázható, ne felejtsük el, hogy sok esetben a sárga kerékpársávot is jelölik szaggatott vonallal, azon át is lehet hajtani, vagy azon más jármű is közlekedhet például besorolás céljából. Tehát nem szakszerű a zárt kerékpársáv elnevezés.

    A KRESZ is így különbözteti meg: kerékpársáv és nyitott kerékpársáv.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    A meghatározásból látható, hogy a nyitott kerékpársáv nem csak besorolás céljából vehető igénybe, azon más járművek is közlekedhetnek. Méghozzá: „az egy irányban vagy egymással szemben közlekedő járművek egymás mellett történő elhaladás ezt szükségessé teszi” esetekben.

    Elég kacifántosan fogalmazza meg a szabály ezt a mondatot, de hétköznapi nyelvre lefordítva ez gyakorlatilag a kitérés, kikerülés és előzés eseteit öleli fel.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Egy biztos, hogy a jobbra tartás szempontjából – ok nélküli - folyamatos haladásra ez a terület nem vehető igénybe. (A taxi például ezen a képen szabálytalanul halad a nyitott kerékpársávon.)

    Mint ahogy azt is érdemes szem előtt tartani, hogy a manőverezés célú kerékpársávra történő ráhajtás közben az irányváltoztatás szabálya alapján az ott tekerő kerékpáros elsőbbséggel fog rendelkezni.

    Ahogy ezen a filmen látszik, a járművek - nagyon helyesen – a kitérés manővere közben a kerékpárosok mögé húzódtak be, és csak akkor haladtak tovább, amikor ez biztonságosan megtehető volt. Amikor viszont nincs kerékpáros előttünk, akkor a kerékpársávon nyugodtan tovább lehet haladni szemből érkező jármű esetében.

    Angyalföldön a Balzsam utcában egy olyan kísérleti útszakaszt alakítottak ki, ahol középen egyetlen forgalmi sáv található, a két szélre pedig fel lett festve a nyitott kerékpársáv.

    Itt a járművek a forgalmi sávban haladnak mindaddig, amíg szemből másik jármű nem érkezik. Ekkor a nyitott kerékpársáv igénybevételével térnek ki egymás elől.

    Értelemszerűen ilyen forgalomtechnikai megoldást csak ott lehet alkalmazni, ahol kevés jármű közlekedik.

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára: www.autoszektor.hu

    Kommentek:

    Top 16