• Autó
Autószektor

A név kötelez - Range Rover Velar hazai bemutató

A Jaguar F-Pace műszaki alapjait öröklő Range Rover család negyedik tagjának mérete, stílusa és karaktere is hiánypótló. A kompakt és közepes prémium SUV-ok új kihívója letisztult eleganciával és a márka legszemélyautósabb vezetési élményével kecsegteti a nagyérdeműt. Kényelmét és menettulajdonságait hazai utakon tettük próbára, méltóságteljes klubhangulatban közlekedve járatlan utakon is.

Nemcsak egy kicsinyített mása a nagy Range Rovereknek, hanem egy forradalmian új, ún. reduktív dizájnelvet hordoz az új Velar. A paletta belépő modellje, az Evoque fölé és a Range Rover Sport alá pozícionált jövevény először a londoni Design Museumban, majd a genfi autószalonon került leleplezésre, beszédes neve azonban magyarázatra szorul.  A latin velare szó jelentése ugyanis valaminek az elrejtésére, leplezésére utal, ezzel szemben a Velar küldetése nem más, mint egy ultramodern köntösben demonstrálni a márka öt évtizedes hagyományait. Az ikonikus Range Rover jellemzők – a floating roof, a folytonos övvonal és az első tengely középpontját metsző A-oszlop vonala – messziről felismerhetővé teszik a formát, a beltérben sem letérve a felmenők által kitaposott ösvényről, ahol a horizontális vonalvezetés a domináns.

A Velar az első Range Rover álcaneve volt, melyet a Land Rover 1969-ben közúti tesztre fogott prototípusa viselt, hogy a leplezze a terepjárók gyártására szakosodott márka új törekvéseit
Forrás: Autoszektor

A Velar az első Range Rover álcaneve volt, melyet a Land Rover 1969-ben közúti tesztre fogott prototípusa viselt, hogy a leplezze a terepjárók gyártására szakosodott márka új törekvéseit Forrás: Autoszektor

Az F-Pace-szel egy tőről származás nem titok, a tengelytáv milliméterre megegyezik, a teljes hosszban pedig csak 7 centi a differencia a Velar javára. Mivel az alumínium struktúra és a hajtáslánc elemei is közösek a nagymacskás crossoverrel, egyértelmű az üzenet: a Jaguar F-Pace a sportosságot, a Range Rover Velar az eleganciát preferáló közönséget vette célba, a Kia-Hyundai konszernnél is alkalmazott elvek mentén felosztva a szerepeket, csökkentve ezáltal a házon belüli kannibalizmust. Ennek értelmében a Velar elsődleges kihívói közé tartozik a Porsche Macan, a BMW X4-es és X6-os, valamint a régóta beígért Audi Q6-os is.

EZT IS AJÁNLJUK:
    A Velart nemcsak az Evoque és a Sport között tátongó űr hívta életre, hanem a prémium SUV szegmens dinamikus növekedése is
Forrás: Autószektor

    A Velart nemcsak az Evoque és a Sport között tátongó űr hívta életre, hanem a prémium SUV szegmens dinamikus növekedése is Forrás: Autószektor

    Gary McGovern, a márka formatervezésért felelős igazgatója szerint a Velar mentes a vizuális zajoktól, és a letisztultság előtérbe helyezésének köszönhetően mellőz minden bonyolultságot. Annak ellenére, hogy egy formatervező megállapítása ez a saját gyermekéről, a dizájnfőnök nagyon helytállóan fogalmazza meg, mivel is lóg ki a Velar a sorból. Az ajtó síkjába süllyedő kilincs, a lapos tető és a rádiuszokkal megszelídített csúcsok nemcsak az összképre voltak jó hatással, hanem a légellenállási együtthatóra is. Ezt pedig kevés autón láttuk ilyen kompromisszum-mentesen véghezvinni a járműtörténelem során. Azonban van egy terület, amiben mást vártunk a Velartól, ez pedig az önsúly. Annak ellenére, hogy a kaszni java része alumíniumból készült, a legkönnyebb verzió is 1,83 tonnát nyom a mérlegen, a legsúlyosabb pedig 1,96-ot. Az erős motorokkal és a 0,32-es alaktényezővel azonban ez a hátrány viszonylag könnyen orvosolható.

    A 0,32-es légellenállási-együtthatójával a Velar a valaha gyártott legáramvonalasabb terepjárója a Range Rovernek. A Range Rover Sport-nál csupán 5 cm-rel rövidebb, az Evoque-nál pedig 50 cm-rel hosszabb a Velar
Forrás: Autószektor

    A 0,32-es légellenállási-együtthatójával a Velar a valaha gyártott legáramvonalasabb terepjárója a Range Rovernek. A Range Rover Sport-nál csupán 5 cm-rel rövidebb, az Evoque-nál pedig 50 cm-rel hosszabb a Velar Forrás: Autószektor

    Az enteriőrt is az egyszerűség jellemzi, ugyanakkor a spártaiság nem párosul olyan nehézkesen átlátható kezeléssel, mint az új Volvók esetében. A Velar kezelőfelületei logikusak és könnyen kezelhetőek, nem utolsó sorban még élettelenül is elegáns díszei a műszerfalnak – ergo nem túlzás kijelenteni, hogy a fedélzeti felhozatal hardveres és szoftveres értelemben is osztályelső. Újdonság az Incontrol Touch Pro Duo névre keresztelt, két darab 10 hüvelykes érintőképernyőből álló felület, a kapacitív érzékelőkkel ellátott multikormány, melyen mindig a menü aktív funkcióihoz tartozó gombok jelennek meg, valamint a 4 magos processzor, melyben egy 60 GB-os SSD-meghajtó dolgozik.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Gyújtás nélkül is könnyű beleszeretni a szivarklub-hangulatot idéző, minden felületen bőrrel bevont munkatérbe. Az anyaghasználat és az összeszerelési minőség kifogástalan, ezt a jó érzést már csak a motorindítás utáni mozzanatok tudják tovább fokozni: a váltó forgókapcsolója és a felső képernyő kimozdul pihenő síkjából, életre kel a harmadik vetített képernyő is a kormány mögött, miközben a zajszint éppen csak érzékelhető mértékben változik. Annak ellenére, hogy 22 colos kerekeken gurulunk, a légrugó minden úthibát észrevétlenné tesz. Mivel ez utóbbi extrának a személyautós vezetési élményhez nagyon is sok köze van, beikszelése melegen ajánlott a konfigurálás során. A 213 mm-es hasmagasság ennek köszönhetően 4 centit süllyedhet beszálláskor, extrém terepviszonyok között pedig 251 mm-ig emeli a Terrain Response 2 rendszer a Velar hasát.

    Az utastér helykínálata a 4,8 méteres hosszúságból és a 2,87 méteres tengelytávból eredően inkább csak négy személynek komfortos, a széles kardánalagút miatt az ötödik személynek csak rövid etapokat ajánlott vállalni. A csomagtér 673 literes, melyet támladöntögetéssel 1,7 köbméteresre bővíthetünk, e tekintetben az egy méretosztállyal nagyobb terepjárók (BMW X5, Mercedes-Benz GLE) szintjén áll a Velar. Az újdonságok sorát erősíti még a 2,2 méterre vetítő színes head-up display, melynek kijelzője konfigurálható, pl. terep üzemmódban a nyomatékelosztást, a kerekek tapadását és pillanatnyi állását is szem előtt tartja, a 65 cm-es gázlómélységet pedig a tükörbe integrált érzékelők figyelik. 

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    A motorkínálatban négyféle erőforrás szerepel, azonban a sornégyes benzines és dízel aggregátok két teljesítménylépcsővel rendelkeznek, így hattagú a kínálat. Belépő szinten a kétliteres Ingenium dízel áll, mely annak ellenére, hogy 180 lóerőt és 430 Nm nyomatékot mozgósít, nem valószínű, hogy nagy érdeklődésre tart majd számot. A 240 lóerős és 500 Nm-es öngyulladós mellett már ígéretesebb, de az F-Pace-nél tapasztaltak alapján a V6-os, 300 LE-s, 700 Nm-es egység lesz a sláger. Benzines fronton 250 és 300 lóerővel érkeznek a nyomatékban nem túl erős (365 és 400 Nm) Ingenium blokkok, a kínálat csúcsán pedig a V6-os, 380 LE-s, kompresszoros erőforrás áll. Érdekességnek számít, hogy míg a testvérmodell F-Pace-t kézi váltóval és hátsókerék-hajtással is lehet rendelni, a Velarhoz csakis a 8 fokozatú automata váltó és összkerék-hajtási kombó áll rendelkezésre. A Standard kivitel induló ára 19,5 millió. Az alapellátmányban többek között szerepel a 6 légzsák, a vészfék-asszisztens, az intelligens összkerék-hajtás, a ZF 8 fokozatú automata váltója, nyomatékvektor szabályozott fékrendszer, lejt- és hegymenet vezérlő asszisztens, utánfutó stabilitás asszisztens (2500 kg), akusztikusan laminált üvegezés, és a Touch Pro Duo infotainment rendszer.

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára

    Kommentek:

    Top 16