• Autó
Autószektor

A Meseautótól a Merkurig 7. rész - IKKA, Konzumex - a kiskapuk

Az államszocializmus évtizedei során nem csupán a MERKUR szervezetén keresztül lehetett új autókhoz hozzájutni.

A vasfüggöny leereszkedésének egyik kellemetlen következményeként a Magyar Népköztársaság nem tudott túl egyszerűen konvertibilis valutához (márka, dollár, frank stb.) jutni. Először megtiltották az otthoni valutatartást, majd jött a még ötletesebb megoldás: az állampolgárok Nyugaton élő rokonai által küldött valutát célozták meg. A hivatalosan küldött valutát bevonták, s helyette a Magyar Nemzeti Bank IKKA-utalványt adott. Az IKKA-utalvány egyenértéke egy az egyben a dollár volt. Az illegális valutaküldés és -tartás nagyon kockázatos lett, mert nem csak elkobzással, de súlyos büntetéssel is járt. A Nyugaton élő rokonok a valutát segélynek, sírgondozásra, vagy egyszerűen az életszínvonal emelésére szánták az itteni rokonság, ismeretség számára

Diplomáciai rendszámot viselő Opel Rekord 1957-ben Margitszigeten. Forrás: Autószektor

Diplomáciai rendszámot viselő Opel Rekord 1957-ben Margitszigeten. Forrás: Autószektor

Az Autó-Motor 1959-ben egy olvasói kérdésre leírta az ügyintézés pontos módját: Az IKKA (IBUSZ Külföldi Kereskedelmi Akció) útján sokféle gépjárművet kaphat ajándékba külföldi Ismerőseitől. Elsősorban is mindenféle gyártmányú magyar motorkerékpárokat : a Pannónia 570, Danuvia 390, Berva 174, Panni 217 dollár. De autót Is küldethet magának — mégpedig pillanatnyilag Skoda 445 (Spartak) típust 2170 dollárért. Ezeket a dollár, vagy ennek megfelelő angol font (esetleg egyéb nyugati valuta) összegeket a világ mindéin táján beszervezett, összesen 23 IKKA megrendelő helyen lehet befizetni. De a legtöbb országból — ha esetleg ott nincs megrendelőhely — bank útján Is lehet befizetéseket eszközölni..... Az ajándékozás nincs korlátozva, bármilyen összeg korlátlanul küldhető. Bárki kaphat tehát akár több gépjárművet is egyszerre. Amíg a rendes úton kapott ajándék gépjárművek után általában a belföldi érték 60%-át kell vámként fizetni, az IKKA-ajándékok vámmentesek”.

EZT IS AJÁNLJUK:

    Ez praktikusan annyit jelentett, hogy ha valakinek volt külföldi rokona, aki tudott megfelelő mennyiségű dollárt küldeni, akkor soron kívül lehetett Trabanthoz, Wartburghoz stb. jutni.

    Chevrolet Impala, 1963 Forrás: Autószektor

    Chevrolet Impala, 1963 Forrás: Autószektor

    Az IKKA által kitaposott ösvényen később már külkereskedelmi vállalatok is megjelentek. Az 1960-as évek végén debütált a Konsumex Ajándékautó-Szolgálata. „a Mogürttel történt előzetes megállapodás alapján a Konsumex útján is lebonyolítható a jövőben az autóajándékozás. A nyugati országokban élő rokonok az ottani bankokban a Konsumex részére befizethetik a kiválasztott autó árát, és a kocsit ennek alapján itthon átadják. A hozzátartozók, rokonok természetesen konvertibilis valutában fizethetik be a járművek árát, de az eddignél előnyösebb a bonyolításnak ez a módja, többek között azért is, mert 60% helyett csak 50% a vám. Megemlítendő még az a további előny, hogy a vámösszeget is valutában, külföldön be lehet fizetni. Ugyancsak jó néhány probléma megoldását jelenti, hogy ezentúl az alkatrészbeszerzés gondját is vállalja a Konsumex, amennyiben a külföldi ajándékozó az annak megfelelő összeget is befizeti”.

    Alfa Romeo 1750 Berlina a SOTE egyik orvosprofesszorával. Forrás: Forrás: Autószektor

    Alfa Romeo 1750 Berlina a SOTE egyik orvosprofesszorával. Forrás: Forrás: Autószektor

    A nyolcvanas évekre az IKKA-féle módszer háttérbe szorult, a Konsumex-féle megoldás viszon virágzott: „a típusválaszték a Merkurnál is kapható modellek mellett a nyugati — és nálunk is gond nélkül üzemeltethető — márkák élenjáró változatait foglalja magában. A Konsumex Ajándékautó Szolgálata ugyanakkor lehetőséget nyújt arra is, hogy — természetesen külön elszámolás alapján — a megrendelt, illetve ajándékozott kocsihoz extra beépítéseket (rádió, fejtámla, hátsóablaktörlő stb.) is teljesítsen...  A szocialista országok által importált autók vámmentesek. A tőkés importból származó autók után viszont a belföldi forgalmi érték 20%-ának megfelelő vámot kell fizetni. A vám forintban és devizában egyaránt fizethető” -  írta az Autó-Motor 1986-ban. Ekkor a Konsumex listáján már az Opel, a Ford, a Volkswagen, sőt a Daihatsu és a Toyota típusválasztéka is szerepelt.

    A vasfüggöny túloldaláról érkező márkák küzül a BMW lett az első „nyugati” autómárka, amely hivatalos képviseletet nyitott Magyarországon. Az 1957-ben, Gerő László egykori titkosszolgálati tiszt által alapított Interag Rt 1960-ban megkapta a Shell képviseleti jogát. Később a Hilti fúrógépek importjával is foglalkoztak. Ezt követte 1971 végén Budapesten, a Bécsi út 277 szám alatt megnyitott BMW „központi vevőszolgálati állomás”, amelyről az Autó-Motor azt írta: „A praktikus épületek mindazt magukba foglalják, ami a hazai BMW-kocsipark szakszerű gondozásához szükséges. És ezekben az egyszerű műhelycsarnokokban éppen olyan elektronikus vizsgálóberendezést alkalmaznak, mint akár a legnagyobb müncheni, londoni vagy tokiói gyári szervizekben. A jelenlegi, mintegy kétmillió forint értékű, jól válogatott alkatrészállomány, a kis létszámú, de speciális képzésű szerelőgárda bizonyára jól tud gazdálkodni a több, mint 600 négyzetméteres alapterületű szervizállomáson”.

    Az Autó-Motor híradása 1990-ben: forintért már Hondát is lehet vásárolni
Forrás: Autószektor

    Az Autó-Motor híradása 1990-ben: forintért már Hondát is lehet vásárolni Forrás: Autószektor

    Később, a rendszerváltás előtti években az Interag révén más nyugati márkák, így a Mitsubishi, a Honda, a Daihatsu is képviselethez jutottak. Erről a Győző Gábor életét bemutató riportsorozatban olvashatnak.

    Forrás: http://sebessegoltara.blog.hu/2009/01/26/cezeta

    A sorozat előző részéért látogasson el az Autószektor oldalára.

    Kommentek:

    Top 16