• Autó
Autószektor

A Meseautótól a Merkurig 6. rész - A MERKUR

A MERKUR időszak története a hazai gépjármű-kereskedelemben.

Az 1950-es évek végén megkezdődött az enyhülés gépjármű-fronton is. Először a használt gépjárművek beszerzése vált könnyebbé, példának okáért Eötvös Gábor cirkuszművész is ekkor vásárolta első Skodáját. 1959-ben a BNV elődjén, a Budapesti Ipari Vásáron már „kapitalista” országokból is érkeztek kiállítók, így a látogatók többek között az Austin legfrissebb típusait is megtekinthették.

Austin az 1959-es Budapesti Ipari Vásáron Forrás: Autószektor

Austin az 1959-es Budapesti Ipari Vásáron Forrás: Autószektor

Új gépkocsik értékesítésével a Belkereskedelmi Minisztérium Gépjárműjavító Vállalata, majd a Csepel Kerékpár- és Motorkerékpár Nagykereskedelmi Vállalat foglalkozott.1962 telén befutott az első „nagymérvű import” szállítmány, s a Csepel vállalat szervezete rögtön összeomlott. Egy 1963 tavaszán kelt ellenőrző vizsgálat szerint „az új gépkocsik értékesítési tevékenysége, melyet a Csepel Vállalat végez, a megnövekedett forgalom és készletek jelenlegi körülményei között már nem kielégítő. ... Előtérbe kell kerülni a kulturáltabb kereskedelmi munkának, a vevők, színvonalas, udvarias kiszolgálásának, a forgalom intenzívebb kereskedelmi tevékenység útján való növelésének; az eddig szükségtelen és elhanyagolt propaganda- munka mielőbbi beindításának” Akadtak más problémák is: „a gépkocsik kiadása körül adódó borravaló lehetőségek miatt a régi dolgozók és az új munkaerők között éles ellentét alakult ki, ami a fegyelem teljes lazulását idézte elő”

EZT IS AJÁNLJUK:

    A Belkereskedelmi Minisztérium Vas és Műszaki Főigazgatósága végül úgy döntött, hogy új vállalatba szervezi ki az újautó-értékesítés folyamatát. 1964. január elsején megalakult a "Merkur" Személygépkocsi Értékesítő Vállalat , amely a következő negyed évszázad során fogalommá vált. A Merkur mostoha körülmények között kezdte működését. A Csepel Vállalat nem igazán törődött az automobilokkal, s a rengeteg panaszt már a Merkurnak kellett orvosolnia. Hiányzott az egyre nagyobb számban érkező importjárművek kezelésére alkalmas infrastruktúra is. S ekkor még nem ejtettünk szót magáról az elosztás rendszeréről, a sorszámok kiadásáról, az évekig tartó várakozásról.

    A lágymányosi újautó-raktár 1963 őszén Forrás: Autószektor

    A lágymányosi újautó-raktár 1963 őszén Forrás: Autószektor

    Fontos kiemelni, hogy a Merkur csupán a beérkezett gépkocsik átvételét, tárolását, elosztását, átadását végezte. E vállalat dolga volt továbbá a személygépkocsi-tartozékok és -felszerelések nagykereskedelmi forgalomba hozatala. Az importot továbbra is a Mogürt intézte.

    A Merkur irodáit a VI. kerület Szív utca 60. alatt rendezték be. Budapesten kezdetben az új autókat két Csepeli helyszínen (Áfor út 4, majd 1972-től Védgát út 5-7) lehetett átvenni. Ezen kívül Szegeden, Debrecenben és Győrben is létesültek telephelyek. Pécsett és Zalaegerszegen újautó-bemutatótermek alakultak. Budapesten a Martinelli (ma Szervita) téren, a Népköztársaság útján (Andrássy út) és a Lenin körúton (Erzsébet krt.) lehetett megtekinteni a vágyott járműveket. Ugyanitt lehetett intézni a beszerzést is. Persze ez nem ment olyan könnyedén: a vásárló kiválasztotta a típust, a színt, befizette a pénzt (kezdetben csak az átadás előtt kellett fizetni, később már az igénylés leadásakor elkértek 10-50 százalék előleget), s kapott egy sorszámot. Ezután várt, várakozott türelmesen – néha évekig. A kiskapukról a sorozat következő cikkében lesz szó.

    A MERKUR csepeli telepének átadó csarnoka Forrás: Autószektor

    A MERKUR csepeli telepének átadó csarnoka Forrás: Autószektor

    A hatvanas évek végén az ország gépjárműállománya mintegy 30 ezer személygépkocsiból, ötezer autóbuszból, negyedmillió motorkerékpárból és 67 ezer tehergépkocsiból, pótkocsiból állt.  A Merkur kínálata a hatvanas években féltucatnyi modellből állt. Az első Trabant 38 ezer forintba, a nagykerekű Wartburg 40 ezer forintba, a Moszkvics 402-es 42 ezer forintba, a Skoda Octavia 45 ezerbe került.

    A gazdasági reform idején 1968-ban nyugati modelleket is lehetett forintért vásárolni, igaz, már előjegyzéskor be kellett fizetni a teljes vételárat. Akkor nyolcezer darab Fiat 500-as és 850-es, négyszáz Renault R16-os és ötezer Volkswagen Bogár érkezett. A német népautót nyolcvanezerért árulták. A focisztárok 107 ezer forintos dinósárga 850-es Fiat kupéval jártak, az olasz sportkocsi volt a kínálat legdrágábbika. A magas árak ellenére is gyorsan elkeltek az autók, a sikeres folytatásnak a Belkereskedelmi Minisztérium vetett véget, amikor a külkereskedelmi mérleg stabilitására és valutahiányra hivatkozva nem adott több importengedélyt nyugati személygépkocsikra.

     Magyar Autóklub autósiskolájának gépjárművei 1970-ben Forrás: Autószektor

    Magyar Autóklub autósiskolájának gépjárművei 1970-ben Forrás: Autószektor

    Az 1970-es években a Merkur választéka alig bővült, de az árak fokozatosan emelkedtek, az 1000-es Wartburg Limousine-t a hetvenes években 68 ezer forintért, a de Luxe változatot 74 ezer forintért kínálták, a legkisebb Lada 80 ezer forintba, a kombi 88 ezerbe került, az 1500-as árát viszont kétezerrel a százezres lélektani határ alatt tartották. A sportolók 103 ezer forintos Skoda Rapid kupéra hajtottak. Ekkor nyitották meg Budapesten, a zuglói Nagy Lajos király útjánál a Merkur használtautó-telepét.

    A Merkur állandóan az igények után futott: pl. a Külgazdaság című folyóirat 1973-ban arról írt, hogy a Merkurnál már 100,000 fölött jár az előjegyzések száma, de csak 80,000 autó importjára lehet számítani.

    Használtautó-telep a Röppentyű utcában Forrás: Autószektor

    Használtautó-telep a Röppentyű utcában Forrás: Autószektor

    1985-re közel másfél millió személygépkocsi, 25 ezer autóbusz, 200 ezer tehergépkocsi állt a hazai közlekedés szolgálatában.  De ez sem volt elég a szükségletek fedezésére. „A személygépkocsik iránt a növekvő életszínvonal és a lakosság gazdagodása folytán fokozott igények mutatkoznak, melyeket elsősorban szocialista országok gyártmányaira támaszkodó import – a beszerzési lehetőségek korlátozottsága miatt jelenleg nem tud kielégíteni” állt egy 1986-os jelentésben. E probléma orvoslására azonban csak 1989, a politikai és gazdasági környezet megváltozása után kerülhetett sor.

    A cikk előző részéért látogasson el az Autószektor oldalára

    Kommentek:

    Top 16