• Autó
Autószektor

A dízelkorszak tündöklése és...? 6. rész

A dízelkorszak sorozat utolsó része. A sorozat utolsó részében végre választ kapunk az "és" utáni részre!

Mert nem arra használtuk, amire kell!

Akinek volt szerencséje egy újabb dízelmotoros autót kipróbálni, az tapasztalhatta, hogy a rendelkezésre álló nyomaték és teljesítmény, a hozzá társuló viszonylagos alacsony fogyasztás a mai napig is létjogosulttá teszi a dízeleket.

Igen! Nagyon drága tisztítórendszer van hozzákapcsolva, amely még a legideálisabb használat mellett is 200, maximum 250 ezer kilométerenként cserére szorul. Ez van. Ez az ára annak, hogy tiszta működésű dízelmotorral járunk. Magán használati viszonyok között ekkora futásteljesítményt 8-10 évnél előbb nem nagyon érünk el.

EZT IS AJÁNLJUK:
    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    A „bezzeg országok”-ban ennyi ideig nem is tartanak meg egy autót. Eladják, mielőtt euró ezreket kellene rákölteni és vesznek inkább újat. A dízelek problémái inkább a szerényebb anyagi lehetőségekkel rendelkező országokat érintik. Minket például, akik vérszemet kapva hozzuk be az országba a nagyteljesítményű és nagyméretű dízel limuzinokat.

    Tesszük mindezt azért, mert egy 8-10 éves BMW, (vagy Audi, stb) a legtöbb esetben még nagyon szépen mutat 10 évesen, és akár törésmentes példányokat is találhatunk belőlük. És sajnos a legtöbben úgy számolnak, hogy ezeket a költséges beruházásokat nem is fogják elvégeztetni, hanem (illegális) átalakításokkal megússzák őket. Erről már írtunk korábban.

    Drága dolgok

    Két nagyon drága dolog van, aminek a mindennapokban nem látjuk a hasznát. Az egyik a biztonság. Amíg nincsen karambol, addig minden autó egyformán biztonságos. A mindennapokban nem is foglalkozunk ezzel. Egy olyan autó, ami egy ütközésben jobban összetörik, mint egy másik, tud ugyanolyan szép lenni, nem? Azt pedig minden nap látjuk.

    A másik láthatatlan drága dolog a környezetvédelem, vagy tisztaság. Mivel a korszerű dízelek nem füstölnek, nem büdösek, a mindennapokban fel sem tűnik, hogy tiszták. Amikor tönkremegy a DPF és közlik a szervizben, hogy mennyibe fog kerülni a csere, na, akkor észrevesszük!

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Ezzel csak azt akarom mondani, hogy ebben a dologban is sokkal tudatosabbnak, átgondoltabbnak kell lenni. Nem szabad pusztán a vételkor fizetendő árat nézni autóvásárláskor. Ez termesztésen igaz az új- és a használt autók vásárlóra is. Figyelembe kell venni azt is, hogy mennyi időre kell kitartson az autó, mire fogom használni, a várható javításokat el tudom-e végeztetni rajta.

    Egy tanulmány szerint, amelyben a gyártás minden részletétől a használat és újrahasznosítás befejezéséig mérték fel egy egy járműkivitel CO lábnyomát, bármilyen hajtásláncot is választunk, a teljes járműciklus (bányától a bontóig) alatti kibocsátás majdnem teljesen megegyik legyen az dízelmotoros autó, vagy teljesen elektromos kocsi.

    Maradnak velünk

    A cikksorozat célja az volt, hogy aki végig olvassa, tisztában legyen azzal, hogy mi a dízelmotor, hogyan hódította meg az autóipart, mi vetett gátat a terjeszkedésének és hogy kiderüljön, van-e a jövője a dízelnek.

    Bátran ki merem jelenteni, hogy van. Emellett pedig rögtön azt is ki kell jelenteni, hogy a korábbi tévút helyett – hogy minden kategóriában kínáltak dízelmotorokat – a gyártók és a felhasználók is rájöttek, hogy a dízel technológia nem mindenható, a városi kocsikázáshoz nem megfelelő.

    Forrás: Autószektor

    Forrás: Autószektor

    Cserébe az alsó-középkategóriától felfelé már adott esetben indokolt lehet a dízel, sőt, minden járulékos költsége ellenére a nagyteljesítményű járművekben ésszerű alternatívája az összes többi hajtásnak.

    Ez volt a hát A dízelkorszak tündöklése és ragyogása című sorozatunk.

    A cikk előző részéért látogasson el az Autószektor oldalára: www.autoszektor.hu

    Kommentek:

    Top 16