• Autó
Autószektor

A dízelkorszak tündöklése és...? 2. rész

A felemelkedés

Új sorozatunk első részében megtudtuk, ki és mikor találta fel a dízelmotorokat, hol kezdték pket alkalmazni. Azt is tudjuk most már, hogy a kőolaj lepárláskor a toronyban felfelé haladó, egyre hűlő nyersanyagból a különböző hőmérsékleteken különböző összetevők válnak ki. A tüzelőanyagok közül először a gázolaj, ez 250-350 Celsius foknál csapódik ki. Aztán a petróleum, ezt 150-250 fok között nyerik, és legvégül a benzin, 50-150 fok között.

Látszik, hogy akkor is lenne gázolajunk, ha nem csak benzint szeretnénk, ebből a szempontból tekinthetjük a gázolajat mellékterméknek. De amikor rájöttek, hogy az alapvetően növényi olajokra fejlesztett dízelmotor milyen vidáman elkerreg a gázolajjal, az okosok már tudták: dízelmotort kell fejleszteni.

BMW 524 TD Forrás: Autószektor

BMW 524 TD Forrás: Autószektor

EZT IS AJÁNLJUK:

    1975 – A dízel Golf egyes

    Mielőtt elárasztaná a szerkesztőséget a reklamálók levelének tömkelege, természetesen voltak a Golf I. előtt is dízelmotoros személygépkocsik, például a Peugeot 504-es 1970-ben már elérhető volt dízel változatban – de az igazi üzletileg is sikeres gyors járású dízel autó mégiscsak a Volkswagen Golf első generációjába épített, 1.5-os szívódízel volt, amely bár hangos volt és nagyon rezonált, mégis csak 2 literrel kevesebb üzemanyaggal ment 100 km-t, mint a benzines variációk.

    Az örvénykamrás dízelmotor híre, alacsony fogyasztása és tartóssága hamar bejárta a világot, hamarosan hátrányai ellenére is „mindenki” inkább dízellel járt volna, így a gyárak meg dízelt gyártottak volna, szóval megindult a fejlesztés.

    Eközben Magyarországon

    Nos, a rendszerváltásig itthon nem is szerepelt a kínálatban dízelüzemű személygépjármű. A Merkúr kínálatában lévő szocialista autók egytől-egyig benzinesek voltak, így nem csoda, hogy a mai napig tartja magát az a mondás, hogy a dízelmotor az a mozdonyban, a teherautóban és a traktorban, a személykocsi az benzines!

    A 80-as években magánimport útján érkezett ugyan néhány 123-as dízel Merci és még néhány típus, de a nyugati vonal minket még sokáig nem ért el. Még a teherautók között futott jónéhány benzines Zil, de benzinmotoros volt az összes mentőautó és általában a kisteherautók zöme is, gondoljunk csak a háromhengeres kétütemű motorral rendelkező Barkas-okra.

    A dízelszag megmaradt a honvédség laktanyáiban és a Hungarokamion, a Volán Tefu meg a buszos cégek telephelyein. Egyedül a román ARO 320 volt dízelmotoros, ami a lakossághoz elvileg eljuthatott.

    Klasszikus Zil és Gálffi László mint Kenguru az azonos című 1975-ös filmben. Forrás: Autószektor

    Klasszikus Zil és Gálffi László mint Kenguru az azonos című 1975-ös filmben. Forrás: Autószektor

    Eközben nyugaton

    A hetvenes évek derekán debütáló újkori dízelmotor megjelenése jelentősen fellendítette az iparágat. A fejlesztések eredményeképpen a dízelmotorok járása kezdett kisimulni, az egyre javuló porlasztási minőség pedig jó hatással volt a károsanyag kibocsátásra.

    Egyre több autó büszkélkedhetett már minőségi dízelmotorral, népszerűsége pedig töretlenül ívelt felfelé. A nálunk mindig "bezzeg-országként" emlegetett Németországban, az Mercedes-Benz, a BMW, a VW és Audi is egyre több dízelmotoros autót kínált.

    123-as dízel Mercit már egy évvel a Golf I. sikere után is kínáltak OM 615 motorral 200D néven, 1981-es pedig a 300D kapta meg a turbóját.

    A BMW egy lépéssel követte örök riválisát és 1983-ban jelentette meg 524td néven az akkor 5-ös kasztit (E28).

    Az Audi 1982-ben jött a sorötös dízelmotorral, ami rá egy esztendőre kapott turbófeltöltőt.

    Franciaországban 1983-ban jött a Citroen BX 19 D, de a Peugeot 5-6 évvel korábban már dízelmotort is adott a 305-ös modellhez.

    Ford Sierra Forrás: Autószektor

    Ford Sierra Forrás: Autószektor

    Szabadpiac

    Mit tagadjuk, a rendszerváltással Magyarországra kezdtek ömleni a dízelmotoros autók, amelyekről sokáig azt sem tudtuk eszik-e vagy isszák, csak annyi volt biztos, hogy a gázolaj sokkal olcsóbb, mint a benzin, mással nem is foglalkoztunk.

    Ha már itt tartunk. A dízelmotorok fejlődést mindig az lassította, vagy gyorsította, hogy adott országban milyen mértékben sújtotta vagy kedvezményezte a dízelek üzemben tartását az állam. Éppen ezért történhetett meg, hogy dízel 2-es Golfok kamionszám léptek be az országba, hogy a 2.3D jelzésű Ford Sierra-k a létező összes kasztniváltozatban lepték el a magyar utakat, hogy az Opel Kadett 1.6D-t már ne is említsük.

    Volkswagen Golf I. Forrás: Autószektor

    Volkswagen Golf I. Forrás: Autószektor

    Népszerűségükön az sem tudott csökkenteni, hogy a katalizátorok bevezetésével a dízel autók teljesítménye csökkent és fogyasztása nőtt, mert ezt a jelenséget a fejlesztők egy-két éven belül kiküszöbölték.

    Őszintén szólva…

    ...Magyarországon az segítette a legjobban a dízeles kocsik elterjedését, hogy a mozdonyvezetőtől a traktoristáig, az úthengerestől a kamionosig, a buszvezetőktől a benzinkutasokig mindenki ügyeskedett a gázolajjal és ha kellett, hát ezer literszám szereztek anyagot. A 90-es években pedig virágkorát élte az olajszőkítés. És fentiek miatt tegyük fel a kérdést: ki tudott ellenállni akkor annak, hogy gyakorlatilag féláron autózhat?

    Így vagy úgy, szépen lassan nálunk is beállt az európai trend, a dízeles kocsik többen lettek, mint a benzinesek. És telt múlt az idő, sokáig látszólag semmi sem történt dízelfronton, látszólag… (Folyt. köv.)

    További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára

    Kommentek:

    Top 16