• Autó

A BMW bevezeti az Uber alternatíváját

A BMW saját fuvarmegosztó "európai Uber" szolgáltatást akar indítani. Európa számos országában jogi úton lehetetlenítették el az Uber szolgáltatását, ezért van szükség újfajta megoldásra. Peter Schwarzenbauer, az autógyár mobilitási szolgáltatások fejlesztéséért felelős igazgatója a Spiegel Online hírportálnak adott interjúban beszélt az alternatív Uberről.

A carsharing (autómegosztás) a járművek közös, megosztott használatát, a ridesharing pedig (fuvarmegosztás) fizető utas alkalomszerű felvételét jelenti egy-egy útszakaszra. A fuvarmegosztás az egyik leggyorsabban növekvő része a közösségi megosztáson alapuló új gazdasági ágnak (sharing economy). Az Egyesült Államokban a ridesharing, vagyis a fuvarmegosztó piacot az Uber, Kínában pedig a Didi Kuaidi vezeti.

Európában azonban több országban is ellehetetlenítették az Uber működését, mert – ahogy Peter Schwarzenbauer fogalmazott – „itt másként mennek a dolgok", mint Amerikában. Hozzátette, hogy jórészt a Szilícium-völgyre jellemző "cowboy-mentalitásnak" is köszönhető, hogy az Uber nem igazán tudta megvetni a lábát Európában.

Peter Schwarzenbauer az interjúban azt mondta, hogy sikeres fuvarmegosztó szolgáltatást csak az érintett szereplők beleegyezésével lehet indítani Európában.

Az igazgató szerint az nem működik Európában, ami Amerikában igen. Azaz, hogy Amerikában elkezdenek csinálni valamit, ami nem tilos, majd a kész tényeket hivatalosan is elfogadtatják. A BMW ezért a Sixt bérautó vállalattal közösen üzemeltetett DriveNow carsharing szolgáltatására építve kívánja létrehozni saját fuvarmegosztó szolgáltatását.

Az egyik elképzelés szerint a DriveNow flottájának kihasználatlan kocsijait lehetne kibérelni fuvarmegosztó szolgáltatásokhoz, például diákmunka keretében. A DriveNow elsősorban munkanapokon és munkaidőben használt flottája ugyanis esténként és hétvégenként rendszerint kihasználatlanul áll.

Egy fuvarmegosztó szolgáltatás működtetéséhez azonban a BMW-nek szüksége lesz még egy további partnerre is a szükséges szoftver kifejlesztéséhez és karbantartásához. Ilyen lehet például a hamburgi WunderCar, amelyik Prágában, Budapesten, Varsóban és Isztambulban már el is indította fuvarmegosztó szolgáltatását.

Tavaly már voltak arról hírek, hogy a BMW részesedést próbált vásárolni a WunderCar vállalatban, ebből azonban végül nem lett semmi. A Manager Magazin tavaly júniusi beszámolója szerint viszont meg nem nevezett nagyságú részesedést vásárolt magának a WunderCarban a Sixt tulajdonosának egyik fia, Konstantin Sixt – írja az MTI.

Top 0