• Autó
Autószektor

28 fokos meleg, kék ég, sárga homok és egy innovatív autó

Abu-Dzabiban vezettük a győri e-motorokkal szerelt Audi e-tront.

Három hónappal azután, hogy az USA-ban bemutatkozott az Audi első tisztán elektromos városi terepjárója, az e-tron, tesztvezetésen is kipróbálhatta a nemzetközi média azt, milyen a Győrben készülő elektromos motorokkal szerelt luxusautó.

Az Audinál megszokott, hogy prémiumautóit prémium környezetben prezentálja. Ezúttal az Egyesült Arab Emirátusokba szólt a meghívó, annak is a fővárosába, Abu-Dzabiba. A decemberi nyárban hamar otthon éreztük magunkat, a Magyarországról érkező újságíró pedig különösen, mert az otthonában készült e-motorokkal szerelt autó volánja mögé ülhetett.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

Az első meglepetés akkor érte, amikor a visszapillantó tükröt szerette volna a saját méretéhez igazítani. Tükör helyett kamerát talált az autó oldalsó szélvédői helyén. A kamera képét az ajtóba beépített érintő képernyő jelenítette meg, ennek segítségével tudtuk a nemlétező tükröt beállítani. A második művelet a légkondi aktiválása volt. A 28 fokos melegben az utastér igencsak átmelegedett. A klíma gombját is hiába kerestük, a kívánt hőfokot ugyanis egy másik érintőképernyő segítségével tudtuk szabályozni. Vagyis ha a digitális cockpitot is hozzá számítjuk, legalább öt darab képernyőt számoltunk össze az e-tronban.

Tablet az egész világ, az autó pedig mozgó számítógép lett – e jelszó jegyében nekivágtunk az Emirátusoknak, hogy felfedezzük az autót, s persze az országot is. Nehéz eldönteni, melyik rejtett több titkot és varázst, mindenesetre az biztos, az Audi e-tron és az Emirátusok a különleges világban igen előkelő helyet foglalnak el.

Maradjuk egyelőre az autónál. Az elektromos motorok hangtalanul dolgoznak, amikor a gázra lépek. Az autó villámgyors, a százas tempót 5,7 másodperc alatt éri el, s pillanatok alatt 180 közelében  a sebesség. A mögöttem ülő audis kolléga rám is szól, radar. Ez lesz a tesztvezetés szava, gyakran elhangzik. Az e-tron ugyanis olyan gyors, hogy pillanatok alatt elérné végsebességét, a kétszázat. Az Emirátusokban autópályán 140 km/óra a megengedett sebesség,

Nem csak hangtalanul, rázkódás mentesen is autózunk. Ez közösen köszönhető az Audinak és az Emirátusoknak. Előbbi kifogástalan futóművel, utóbbi kifogástalan úthálózattal járul hozzá ahhoz, hogy úgy érezzük, mintha lebegne az autó, s nem betonon száguldanának a kerekek.

A homoksivatag kellős közepén egy fotózásra kiválóan alkalmas helyen állunk meg. Körbe járjuk alaposan az autót. Az Audi e-tron hatalmas méreteivel is feltűnést kelt. Hossza kis híján öt méter, egészen pontosan 4901 mm, szélessége 1935 mm, magassága pedig 1616 milliméter. Helykínálata és kényelme megfelel a márka tipikus felsőkategóriás modelljének. A kocsi bőséges helyet kínál öt személynek és csomagjaiknak. A csomagtér 660 liter, ami az e-tront hosszú utazásokra is alkalmassá teszi.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

A szervezők jóvoltából azt is kipróbálhatjuk, hogyan viselkedik az autó terepen. A homoksivatagból kősivatagba irányít az autó navigációja. A kijelölt pálya igazi vesekövet kirázó szakasz. Óriási hepehupák között haladunk, az e-tron előtt azonban nincs leküzdhetetlen akadály. Egy újabb innovatív megoldással szembesülhetünk: a műutaktól távol az Audi e-tron szabad magassága gombnyomásra 50 milliméterrel megemelkedik, míg az autópályákon a karosszéria magassága akár 26 milliméterrel is lejjebb kerülhet. Ezen kívül a futómű központi vezérlőegysége milliszekundumnyi időintervallum alatt egyedileg szabályozza az egyes kerekek csillapítását, figyelembe véve az út állapotát, a vezetési stílust és az Audi drive select rendszerben kiválasztott üzemmódot.

A velőt rázó szakasz után újra autópályán autózunk. Sötétedik már, amikor fénybe borul a pálya. Az Emeritásokban kivilágítják az autópályákat, van olaj, van pénz, van energia.

Útközben megállunk egy benzinkútnál. Nem csak pihenni, kíváncsiak vagyunk, mennyibe kerül ott a benzin, ahol hatalmas mennyiségű folyékony aranyat rejt a föld. Két dirham, fél euró, azaz körülbelül 160 forint. A benzinkúton van egy imahely is, cipők sorakoznak előtte, jelzik, hogy a belépők előtte lábat mostak. Allahhoz imádkoznak, talán azért is, hogy ilyen olcsó a benzin náluk.

Ha már fogyasztás, akkor az e-tronnál ezt az áram jelenti. Okos megoldással, innovatív technológiával ezúttal sem bántak csínján az ingolstadti mérnökök. Az elektromos szabadidő autó két különböző módon képes energia visszanyerésre. Ha vezető leveszi a lábát a gázpedálról, tolóüzemi rekupációval, ha pedig a fékpedálra lép, fékezéses rekupációval. Az elektromotorok mindkét esetben generátorként működve alakítják át az Audi e-tron mozgási energiáját elektromos energiává.

Az e-tron feltöltött állapotban vette használatba a média. A gyorstöltő oszlopoknál akár 150 kW egyenárammal is tölthető. Ez gyakorlatilag harminc perces töltési időnek felel meg. Otthon, saját garázsban is tölthető az autó. Az alapfelszereltség részét képezi a mobil töltőrendszer, amely 230 voltos háztartási dugaszolóaljzaton és 400 voltos három fázisú aljzaton egyaránt használható.

És volt-e karácsonyi hangulat Abu-Dzabiban? Ott, ahol Jézus születése nem sokat mond. A szállodában ahol laktunk, hatalmas karácsonyfa állt, ember nagyságú karácsonyi dísszel, jászollal. Arabok éppúgy fotózták, mint az európaiak. A főváros amúgy lenyűgöző üzleteiben sem volt fehér holló a karácsonyi dekoráció. Hogy mindez a business része vagy az ide látogató turisták miatt van-e, nehéz eldönteni.

Forrás: Autószektor

Forrás: Autószektor

Ami viszont tény: Abu-Dzabi minden épülete, üzlete, szállodája arról árulkodik, az olajnak köszönhetően hatalmas pénzek vannak errefelé. Csillogás, villogos, ékszerüzletek tucatja, a legújabb luxuasutók az utcákon.

Vajon egy olyan országban, ahol az olaj évszázadra előre biztosítja a gazdagságot, van-e jövője az e-mobilitásnak, a fenntartható fejlődésnek? A válasz bármilyen meglepő, igen. Erre példa Masdar City, ahonnan a tesztvezetés indult. Abu-Dzabi közelében felépítettek egy olyan várost, amely megújuló energiából működik, szinte nulla károsanyag-kibocsátás mellett. Feltéve ha kész lesz. Jelenleg épül, a lakások már állnak, lesz kórház, iskola, s minden, ami nélkül nincs város.

Van felelős gondolkodás ott, ahol hatalmasak az olajkészletek. S van Ingolstadtban is, ahol megalkották a Brüsszelben készülő e-tront. Nekünk magyaroknak pedig külön öröm, hogy az autó szíve, az elektromotorok Győrben, az Audi Hungáriánál készülnek.

Bizonyítván, hogy az Ingolstadt-Brüsszel-Győr tengely olyan hatékony, mint az Audi e-tron.

További cikkekért látogasson el az Autószektor oldalára: www.autoszektor.hu

Kommentek:

Top 0