• Belföld

25 éve volt a taxisblokád: Ez történt az utolsó napon

Véget ért a hosszú, tárgyalásokkal teli harmadik nap. Vasárnap már csak 24 óra maradt arra, hogy közeledjenek az álláspontok, hiszen mindenki tudta, hogy hétfőn újra indul az élet a városban. Munkába, iskolába kellett menni, nem maradhatott zárva Magyarország. Nagy volt a tét. Ha nem sikerül megoldani a krízist, még nagyobb kárt okozott volna.

fotó: hallotaxi.hu

fotó: hallotaxi.hu

A tárgyalások napja után újabb tárgyalások vártak a taxisblokád részvevőire. Ahogy azt a Faktor is megírta, a rendszerváltás utáni első válsághelyzet az Antall-kormány két hétig tagadott, aztán hirtelen bejelentett nagymértékű üzemanyag emelése miatt robbant ki 1990. október 25-én. A taxisok először csak a Hősök terén gyűltek össze, hogy tiltakozzanak az új árak ellen, majd estére lezárták a fővárosi hidakat. A vidéki taxisok és a teherfuvarozók csatlakozása után pedig a vidéki közlekedés is megbénult. A második napra a Szovjetunióba vezető határ kivételével az országhatárokat is bezárták és a repülőteret sem lehetett megközelíteni. A harmadik napon úgy tűnt, nem sikerül majd megállapodni, mert mindkét oldal kitartott az elképzelése mellett.

Az utakon a helyzet változatlan, sőt

Hiába adott ki Szabó Győző országos rendőrfőkapitány szombaton éjfélkor sajtóközleményt arról, hogy a kormány és a fuvarozók képviselőinek tárgyaló küldöttsége közötti megállapodás eredményeként a fuvarozók képviselői felszólították munkatársaikat az úttorlaszok elbontására, semmi sem történt.

Az ORFK vezetője meg is magyarázta, miért kért ilyet. Azt írta, a torlaszok fenntartásának sem politikai, sem gazdasági oka nem lehet, törvényi alapja nincs. Az országos rendőrfőkapitány ezért felszólította a torlaszok kialakításában résztvevő autósokat, hogy ezeket azonnal szüntessék meg, ellenkező esetben -  figyelmeztette őket - a rendőrség a rendelkezésére álló törvényes eszközöket alkalmazza.

Szabó Győző a televízió Napzárta című műsorában a rendőrség szándékairól úgy nyilatkozott, hogy a következő órákban - az éjszaka folyamán - figyelemmel kísérni és segíteni kívánják a tiltakozók hazatérését, az autók eltávolítását. Azt is elmondta, hogy erőszakkal nem lépnek fel a rendőrök a demonstrációban résztvevőkkel szemben.

Székesfehérvárott a fuvarozók és taxisok egy része a tárgyalásokat eredménytelennek ítélve úgy döntött, hogy az eddiginél is szorosabbra zárja a gyűrűt a város körül, és egyetlen gépkocsit sem enged át az ellenőrzött kereszteződéseken.A fehérvári kereszteződésekben rekedt külföldi kamionok zsarolással próbálták megnyitni a blokádot. Keresztbe álltak az úton és csak akkor nyitottak egy rést, ha ők is átmehettek a blokádon. A fuvarozók tiltakozásának szervezői attól tartottak, hogy az emberek egy részét már nem tudják irányítani, egyes csoportok maguk döntik majd el, milyen módszert alkalmaznak. A 3-as úton Füzesabony térségében is újabb teherautókkal erősítették meg éjszaka a blokádot. A 33-as utat a 3-as úttal összekötő vasúti felüljáróhíd lezárása részlegesen megbénította az Alföld és az északi országrészek közötti forgalmat.

„Az ország belső biztonsága forog kockán”

Éjfél előtt Lippai Pál, Szeged polgármestere levélben hívta fel Horváth Balázs belügyminiszter figyelmét a városban kialakult már-már polgárháborús helyzetre, amit az idézett elő, hogy a román és a jugoszláv határról beáramló rengeteg kamion és busz lezárta az utakat  és a helyiek  nem tudták elhagyni a várost. A külföldiek és a helyi lakosság között kiéleződött az ellentét; török, jugoszláv, bolgár, lengyel, és más nemzetbéli kamionsofőrök gázspray-vel, sőt pisztollyal, Molotov-koktéllal felszerelkezve garázdálkodtak. ,,A kormány tagjainak nyilatkozataival ellentétben itt már régen nem a taxisok, hanem az egész lakosság ügyéről van szó, az ország belső biztonsága forog kockán,, írta a polgármester, nyomatékosan kérve az azonnali intézkedést. „Haladéktalanul le kell állítani a befelé irányuló forgalmat. Azonnal függesszék fel a benzináremelést, haladéktalanul hívják össze a rendkívüli Országgyűlést. Tárják fel a drasztikus áremelés okát, és állapítsák meg a felelősséget az ezt közvetlenül megelőző téves tájékoztatásokért, az érdekeltekkel való egyeztetés elmulasztásáért” - követelte a polgármester az MTI tudósítója szerint.

Lassacskán feloldódott a vesztegzár

Hajnal 3 -kor a taxis-válságstáb a torlaszok megnyitására szólította fel a barikádot tartó tüntetőket. A City taxi ügyeletese elmondta, miután a kormány lépéseket tett a benzinár-kérdés megoldása érdekében, a taxisok enyhítettek a blokádon, hogy a maguk részéről ily módon fejezzék ki jó szándékukat.

Egy órával később a fővárosi hidakon - az Árpád és a Margit híd kivételével - egy-egy sávon megindult a forgalom. A BKV fődiszpécsere 4 órakor adott tájékoztatásában megerősítette a kedvező fejleményeket. Például beszámolt az Üllői út, Határ út kereszteződésének megnyitásáról, csak úgy mint a Kőbányai út, Zalka Máté tér környékének felszabadításáról. Elindulhattak a 28-as és a 13-as jelzésű villamosok. Hungária körút és a Kerepesi út kereszteződését is megnyitották a. Bár a trolibusz az út szélére húzódott járművek miatt továbbra sem fért el. Megnyílt a blokád az M-7-es autópálya torkolatánál, az Osztyapenko-szobornál.

„Az Alkotás utca, Nagyenyed utca kereszteződésénél továbbra is
vesztegelnek az 59-es és a 61-es jelzésű villamosok. Csaknem tíz
szerelvény torlódott össze, annak ellenére, hogy a fuvarozók már
engednék a forgalmat. Történt ugyanis, hogy a torlasz szerepét egy
idős hajléktalan vette át, aki a síneken végigfeküdve kijelentette:
addig nem mozdul, amíg nem emelik fel nyugdíját. A helyszínre érkező
rendőrök konstatálták a meglepő tényállást, majd elvonultak.” (MTI, 1990. október 28.

8 óra 20 perckor a Kossuth Lajos téren néhány taxi körül gyülekeztek az emberek. Egy idős asszony kezében egy táblával azt hirdette, hogy ő nem csőcselék és nem terrorista, de ennyi pénzből "éljen meg Antall József". Miközben az Ifjúsági Demokrata Fórum aktivistái – a hallotaxi.hu megemlékezése szerint - nejlonszatyorból röplapokat osztogattak, a következő szöveggel: „Ne hagyjátok, hogy az ország felelőtlen, agresszív erők kezébe kerüljön!”. 

Eközben vidékenVasárnap reggel 6 órára valamennyi határszakaszon, bár nem minden határállomáson, helyreállt a forgalom. Zubek János, a BM Határőrség szóvivője az MTI kérdésére azt mondta, Jugoszláviába, Romániába, és a Szovjetunióba lényegében zavartalanul lehet utazni és azt kérte, hogy a Csehszlovákiába utazók Vámosszabadi határállomást lehetőleg kerüljék el, mert több kilométer hosszú kamionsor várakozik. Rajka pedig csak úgy érhető el, ha Mosonmagyaróvárt földúton elkerülik.  Hasonló volt a helyzet Hegyeshalom esetében is. A soproni, a kópházi, és a kőszegi határállomás csak óránként 10-15 perces szakaszokban közelíthető meg. A rábafüzesi átkelőnél már minden korlátozást feloldottak  - írta az MTI tudósítója.

A megyei tudósítók vasárnap reggeli jelentései arról szóltak, hogy az országban mindenütt feloldották a ,,benzinblokádot,, , az éjszaka folyamán és hajnalban megnyitották az útlezárásokat. A városok belterületén megindult a tömegközlekedés, elindultak a helyi, sőt a távolsági autóbuszjáratok is, a kivezető utakon azonban még működtek az úgynevezett passzív blokádok, azaz a gépkocsivezetők a helyszínen maradtak. Mindenütt feszült várakozás volt, a tárgyalás eredményétől tették függővé a további lépéseket.

A blokád megszüntetésekor néhány helyen az is nehezítette a forgalmat, hogy egyes autótulajdonosok lezárva, gazdátlanul hagyták kocsijukat a torlaszban.

Kecskemét északnyugati peremén a vasárnapra virradó éjszaka a rendőrségnek is közbe kellett avatkoznia. Fekete József, a városi rendőr-főkapitányság helyettes vezetője elmondta, hogy a taxisok kérték a rendőrség segítségét, mivel a helyi lakosok egy kis csoportja a kamionok elé állva, feküdve meg akarták akadályozni, hogy a teherfuvarozók lebontsák a blokádot. A taxisok képviselői megerősítették, hogy a rendőrség segítségét kérték, de nem arra, hogy embereket bántalmazzanak - mint azt szemtanúk állítják. A rendőrök négy embert vittek el a helyszínről azért, hogy ne akadályozzák a blokád szétbontását. Reggel ugyanezeken a kritikus pontokon újra összegyűlt a tömeg. A taxisok tartották a rendet. Heves vita robbant ki a taxisok és a lakosság között. Az utóbbiak a rendőri beavatkozás hírére újabb blokádot akartak.

Felkészültek a taxisokVasárnap 9 órakor összeültek a taxisok képviselői, hogy felkészüljenek a délre tervezett Országos Érdekegyeztető Tanács ülésre. Abban teljes volt a fuvarozók egyetértése, hogy semmiféle rétegintézkedést nem fogadtak el a kormánytól, a tervek szerint kizárólag általános benzinárcsökkentés esetén oldották volna fel teljesen a közlekedési blokádot. A benzináremelés szükségességét a világpiaci árak emelkedése, illetve a csökkenő szovjet olajszállítások miatt elismerték, de annak mértékét túlzottnak tartották. A megnövekedett termelési költségek beépítését a benzinárba elfogadták, de a fogyasztási adó növelését indokolatlannak tartották. Egyesek legalább 12 forintos árcsökkentés akartak elérni. A fuvarozók azt is hangsúlyozták, hogy urai a helyzetnek, amit az is bizonyít, hogy felszólításukra enyhült vasárnap hajnalban a blokád. Megállapodtak abban, hogy amennyiben sikerül a kormánnyal megegyezniük, három órán belül országszerte feloldják a blokádot. 

„A kormány pénteki kezdeményezése alapján vasárnap délben összeül
az Érdekegyeztető Tanács a benzinár-emelés kompenzációja ügyében
kötendő végleges megállapodás érdekében. Vannak azonban olyan
híradások, amelyek arra engednek következtetni, hogy egyes fuvarozók
már délre a konkrét megegyezés bejelentését várják, és különböző
szankciókat helyeztek kilátásba annak elmaradás esetén. A kormány tehát újólag hangsúlyozza, hogy az Érdekegyeztető Tanács ülése délben kezdődik, és a békés kibontakozás érdekében határozottan visszautasít minden olyan megnyilvánulást, amely a törvénytelen fenyegetettség légkörének fenntartásával próbál nyomást gyakorolni.” (MTI, 1990. október 28.)

Egymásnak feszült az SZDSZ és az MDF

10 óra 33 perckor az SZDSZ nyilatkozatot adott ki: "A benzináremelés miatt kialakult politikai válság döntő pontjához érkezett. Itt az utolsó pillanat, amikor még mód van a tárgyalásos rendezésre. Holnap már csak a karhatalmi erőszak vagy a zűrzavar között lehet választani"– így hangzott a Szabad Demokraták Szövetsége ügyvivői testületének nyilatkozata, amelyet vasárnap juttatott el az MTI-hez.  A dokumentum leszögezte: "A szabad demokraták felhívják mind a kormányt, mind a tiltakozó mozgalom résztvevőit, hogy ne szalasszák el a békés rendezés utolsó lehetőségét. Megnyugvással vesszük tudomásul, hogy az úttorlaszok őrzői tanújelét adták felelősségérzésüknek, és számottevően enyhítettek a blokádon. Kívánatos, hogy a kormány is hasonló felelősségtudattal járjon el – összegezte az Index. „Megengedhetetlennek tartjuk, hogy ismét elhangzott a karhatalom bevetésével való fenyegetőzés. A kormánynak tudnia kell, ha erőszakkal próbál véget vetni a tiltakozó mozgalomnak, olyasmibe sodródik bele, amit a kommunista diktatúrának a gazdasági válság 12 évében mindvégig sikerült elkerülnie. A következmények végzetesek volnának. A végsőkig elkeseredett társadalom jóvátehetetlenül elidegenednék nemcsak a válság kezelésére képtelen kormánytól, de magától a demokratikus rendtől is. Ellenséges társadalommal szemben pedig a demokráciát megszilárdítani, a gazdasági hanyatlást megállítani nem lehet."

"Tárgyalni, tárgyalni és tárgyalni kell. Felhívjuk a kormányt,
hogy biztosítsa a mai tárgyalások teljes nyilvánosságát. Felhívunk
minden tárgyaló felet, hogy a legnagyobb komolysággal keressék a
lehetséges megegyezést. Felhívjuk a tiltakozó mozgalom résztvevőit,
hogy mihelyt az egyezség létrejöttéről meggyőződtek, lássanak hozzá
az úttorlaszok teljes felszámolásához." (MTI, 1990. október 28.)

Eközben Csengey Dénes, az MDF sajtótájékoztatóján megismételte, amit a kormány szombat óta szajkózott, hogy Göncz Árpád péntek éjjeli nyilatkozatát - felhívását a taxisok támogatásként fogták fel, s a köztársasági elnök - túllépve hatáskörét - ily módon egy szinte kész megállapodást robbantott fel, jóllehet, ismerte a kormány álláspontját.

Az utolsó tárgyalás

Pontban délben kezdődött meg az Érdekegyeztető Tanács ülése, amelyet a fuvarozók kérésére a televízió élő adásban közvetített. A kormányt Bod Péter Ákos ipari és kereskedelmi miniszter és Rabár Ferenc pénzügyminiszter, a munkavállalókat Forgács Pál, a Szakszervezeti Kerekasztal elnöke és Nagy Sándor MSZOSZ-elnök, a munkaadókat pedig Palotás János, a Vállalkozók Országos Szövetségének elnöke képviselte. Délután hatkor még mindig tárgyaltak, amikor az emberek az utcára vonultak, hogy ki álljanak Antallék mellett.

Még mindig tüntettek a kormány mellett

A taxisblokádot kutató Szekér Nóra történész a Faktornak azt mondta, az emberek elfáradtak a negyedik napra és azt akarták, hogy legyen vége az útlezárásoknak. Egyre többen fordultak a taxisok ellen, még azok közül is, akik eddig velük szimpatizáltak. 

"Rendet akarunk", "Nem lesz puccs", "Éljen a kormány", "Taxik haza", "Alkotmányos rendet", "Mi vagyunk a többség" - ezek a kiáltások hallatszottak leggyakrabban a Parlament előtt vasárnap délután rendezett kormánypárti tüntetésen. A résztvevők meglehetősen fűtött hangulatban követelték, hogy a barikádot állítók immár haladéktalanul számolják fel az úttorlaszokat, állítsák helyre az ország normális rendjét. Aláírásokat gyűjtöttek ezzel kapcsolatban, és szélsőséges megjegyzésektől sem mentes kisebb csoportok szerveződtek. Néhányan enyhén szólva is nehezményezték a televízió szerintük részrehajló tudósításait: ,,Kormánysajtót akarunk,, - skandálták többen. A több ezres tömeget rendőrkordon védte a más véleményen lévő ellentüntetőktől, akik ugyancsak megjelentek a Kossuth téren, s akiket szintén a rendőrök védtek.  Az állampolgári kezdeményezésre szerveződött kormánypárti tüntetéshez csatlakozott az MDF, az Ifjúsági Demokrata Fórum, valamint a Bajcsy-Zsilinszky Társaság is – emlékszik vissza az Index.

A megállapodás

Végül négy napnyi tüntetés és oly sok tárgyalás után megszületett az Érdekegyeztető Tanács és a kormány közös deklarációja, amelyet 19:37 perckor ki is adtak. Ebben az állt, hogy a jelenlegi benzináraknál 12 forinttal olcsóbban árusítják az üzemanyagot jövő szombat éjfélig, és ezalatt az idő alatt a Parlament elé terjesztik elfogadásra az üzemanyagárak liberalizálására vonatkozó törvénytervezetet.

Egy órával később, 20 óra 31 perckor pedig az Érdekegyeztető Tanács - munkáltatók-munkavállalók deklarációját is közzétették. Ezt Palotás János ismertette. Eszerint - felismerve, hogy az átállás technikai előkészítése időt vesz igénybe - tudomásul vették, hogy a követeléstől eltérően 24 órával később, hétfőn éjféltől 12 forinttal csökkentetik a benzin árát. A két tárgyalófél fontosnak tartotta annak kijelentését is, hogy a tüntetésben résztvevők sem társadalmilag, sem jogilag nem kerülnek hátrányos helyzetbe. Magyarul megállapodtak abban, hogy elmarad a felelősségre vonás, hiszen azzal mindenki tisztában volt, hogy nem lehetett volna lezárni az országot.

Éjjel tizenegykor a megegyezés hírére országszerte megkezdték a blokád felszámolását. Még ezen a napon, a megegyezés után rögzítették Antall József miniszterelnökkel a híres pizsamás interjút, amelynek jelentőségét Szekér Nóra történész elemezte a Faktornak. Nemsokára ezt is olvashatják.

Megindult a forgalom

Október 29-én, hétfőn hajnalban az ország minden pontján véget ért a blokád és megindult a forgalom, reggel hat órára helyreállt a közúti közlekedés általános rendje.

Majd egy rendkívüli parlamenti ülés 18 óra 2 perckor Az érdekegyeztető tanács vasárnapi ülésén született megállapodás értelmében a kormány meghozta az új - 12 forinttal csökkentett - üzemanyagárakkal kapcsolatos intézkedéseit. A három kormányrendeletet kommentálva László Balázs szóvivő arról nyilatkozott, hogy a kiadott rendeletek csak arra az átmeneti időszakra vonatkoznak, amíg - a törvénymódosítás értelmében - liberalizálják az üzemanyagok árát és forgalmazását.

A témát kutató szakember szerint nem elemezték a helyzetet a kormányban a blokád után. - Személycserék ugyan voltak, de a globális, összefogó értékelése ennek a nagyon komoly szituációnak, amelyben azért nagyon sok következtetést lehet és le is kell vonni, nem történt meg – mondja Szekér Nóra történész, aki szerint társadalom szintjén is elmaradt a mély szembenézés a taxisblokáddal.

Top 0