• Belföld

25 éve volt a taxisblokád: a második nap

Feszült hangulat az utakon, kommunikációs zavar a kormányban, egymásnak ellentmondó politikai javaslatok, félreérthető rendőri vezetők, patthelyzet az érdekegyeztető tanácson. Vajon felszámolják-e a rendőrök a blokádot vagy sikerül megállapodni? Ez történt huszonöt évvel ezelőtt, a taxisblokád második napján.

Teherfuvarozók torlaszolják el az utat, fotó: retropol.blog.hu

Teherfuvarozók torlaszolják el az utat, fotó: retropol.blog.hu

Éjféltől drágább a benzin1990. október 26-án éjféltől jelentősen drágult az üzemanyag. A benzin 65%-al, a gázolaj 90%-al volt drágább, mint egy nappal korábban. Péntekre, a taxisblokád második napjára több benzinkút bezárt, mert az utolsó litert is eladták.

Magyarország energia-felhasználásának csupán 40 százalékát adták a hazai források, a többit külföldről szállították, ami elsősorban az akkorra már gazdasági válságban lévő, szétesés szélén álló, de még létező Szovjetuniót jelentette. 1990-ben 6,5 millió tonna kőolaj szállítására szerződtünk velük. Mivel október közepéig, időarányosan, egymillió tonnával kevesebbet kaptunk, mint kellett volna, így más forrásokból, világpiaci áron vásárolt energiát Magyarország.

Az Áfor (az Ásványolajforgalmi Vállalat) töltőállomá­sait - ahogy azt az október 25-i eseményeket összefoglaló első részben is írtuk -  át kellett állítani. 90 százalékuk ugyanis mechanikus volt, a fix öt forintos benzinárra készültek. A kutasok egy táblázat segítségével állították át az órát. Erre elvileg 48 óra állt rendelkezésre, de Dobány László az Áfor műszaki vezérigazgató-helyettese a korabeli Magyar Hírlapnak azt mondta, néhány órán belül megoldják.

Magyarország: ZárvaMár az október 25-i, csütörtöki bejelentés után elkezdtek gyülekezni a taxisok a Hősök terén, hogy tüntetésükkel tiltakozzanak az áremelés ellen. Miután hajnalig folyamatosan csatlakoztak hozzájuk a fuvarozók és sok vidéki taxis is követte őket, mindenhol eltorlaszolták az utakat, amivel megbénították az életet. A szovjet határ kivételével az országhatárok sem maradtak nyitva.

Lezárták a Szabadság hidat, fotó: retropol.blog.hu

Lezárták a Szabadság hidat, fotó: retropol.blog.hu

Elzárták Pestet Budától, Budapestet a vidéktől, a vidéki városokat egymástól, az országot a világtól. Péntekre bezárt Magyarország. Még a Ferihegyi repülőteret sem lehetett megközelíteni. 

Hajnali fél egykor a fővárosi hidakon összefüggő kocsisorokat lehetett látni. A mentőket és az egyéb megkülönböztetett jelzést viselő, élelmiszert szállító gépkocsikat átengedték a blokádon, a többiek , a hajnali rendőr-taxis villámegyezség értelmében csak a Lánchídon mehettek át. Néha egy-egy autót átengednek más hidakon is. A BKV-nál átszervezték a tömegközlekedést. Több fontos járat menetiránya módosult.

Hajnali tüntetés a Parlament előttAz újságok címlapon közölték a taxisok blokádját. Emellett azt is, hogy megműtötték Antall József miniszterelnököt. Azt viszont nem árulták el, hogy a kormányfőnek miért kellett kórházba menni, pedig először csak kivizsgálásról volt szó. Később tudta meg az ország, hogy non-Hodgkin lymphómája van, vagyis  rákos.

a Népszabadság október 26-i címlapja, fotó: retropol.blog.hu

a Népszabadság október 26-i címlapja, fotó: retropol.blog.hu

Nem sokkal éjfél után a Margit hídnál egy nem is enyhén „alkoholos befolyásoltság alatt álló”, szolgálaton kívüli, civil ruhás rendőr pisztollyal fenyegette meg az autósokat. Kollégái elvitték.

Eközben tüntetők álltak a Kossuth Lajos téren és megpróbálták elérni a kormányszóvivői irodát, de senki sem vette fel a telefont. Hajnali 1 órakor két SZDSZ-es parlamenti képviselő, Kőszeg Ferenc és Solt Ottília is megjelent a tüntetők között. Ezzel egyértelművé tették, hogy a szabaddemokraták a tüntetőkkel szimpatizálnak.

Megkezdődtek az egyeztetésekReggel nyolc órától a tehertaxisok is csatlakoztak a sztrájkolókhoz. Eközben megkezdődtek a tárgyalások a kormány tagjai és az utakat elzáró magánfuvarozók képviselői között. A megbeszéléseken a kormányt Horváth Balázs belügyminiszter, Bod Péter Ákos ipari és kereskedelmi miniszter és Siklós Csaba közlekedési és hírközlési miniszter képviselte. A másik oldalt pedig Nagy Sándor, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének (MSZOSZ) elnöke, valamint egy öttagú szakszervezeti küldöttség. A taxisok érdekképviseleti szervezetének megbízott küldöttei is részt vettek a megbeszéléseken.

Tüntetés a parlament előtt, fotó: retropol.blog.hu

Tüntetés a parlament előtt, fotó: retropol.blog.hu

Káosz és erőszakKilenc órakor rendőrségi helikopterek jelentek meg a főváros felett. Egy órával később egy Lada erőszakosan áttörte a Margit híd előtti zárókor­dont, és elütött két gyalogost. Egy motoros rendőr ment utána és letartóztatta. Negyed tizenegykor a BRFK Deák téri központi épületében összeült a rendőri válságstáb, hogy felkészüljön az  állami vezetők utasításainak végrehajtására.

Fél órával később rendőrök zárták le a metrót, mert egy bejelentő azt mondta, bombát helyezett el a Deák téri metrómegállóban. Az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium épületét is kiürítették egy bombatámadást bejelentő telefonáló miatt.

Megrekedt álláspontok, kommunikációs zavarDél körül még javában zajlott az Érdekegyeztető tanács ülése a Munkaügyi Minisztériumban. A tüntetők azt akarták, hogy vonják vissza az áremelést, de a kormány erre nem volt hajlandó. Patthelyzet alakult ki.

Fél 12-kor a kormányszóvivői tájékoztatón azt mondták, hogy nem vonhatják vissza az áremelést. Egyszerűen nem volt elég üzemanyag, a kormány attól félt, hogy ezen az áron kimerül a tartalék, benzinhiány lesz. A blokádot a kormány törvénytelennek minősítette. A taxisoknak legalább 72 órával hamarabb be kellett volna jelenteni a demonstrációt, ami ráadásul nem is akadályozhatta volna közérdekű üzem működését, a rendőrség hivatalosan feloszlathatta volna a tömeget (ezt a taxisok is tudták, ahogy vezetőjük azt a Faktornak adott interjúbanelmondta)

Horváth Balázs belügyminiszter kijelentette, déltől kezdve megkísérlik a hidakat felszabadítani, a normális közlekedési rendet helyreállítani, és ehhez megvannak a törvényes eszközeik. Látszólag felettesének ellentmondva Barna Sándor vezérőrnagy, Budapest rendőrfőkapitánya a Népszabadság beszámolója szerint kijelentette, nem fog lövetni (igaz, ilyen igényt Horváth Balázs sem fogalmazott meg). Egészen pontosan úgy fogalmazott, hogy ha parancsot kap az erőszakos fellépésre, lemond.

"A pénteki nap nagy feszültsége éppen ez, hogy miközben a blokád stabilizálódik, a kormány bizonytalan abban, hogyan kellene ellene fellépni. Az egymásnak ellentmondó és nem túl világosan érthető nyilatkoztatok azt mutatják, hogy az Antall-kormány kommunikációjában volt egy kis zavar" - magyarázza Szekér Nóra történész, a téma kutatója.

„Az Ipartestületek Országos Szövetsége arra hívja fel a taxisokat, hogy fejezzék be a demonstrációt arra az időszakra, amíg folynak a kormánnyal a tárgyalások - mondotta Kassai Róbert, az IPOSZ alelnöke, szóvivő a Magyar Távirati Irodának. Az IPOSZ sem ért egyet az üzemanyagárak ilyen drasztikus mértékű emelésével, sérelmezi az áremelés bejelentési módját, valamint azt, hogy az egész intézkedés közgazdaságilag megalapozatlan. A taxisok megmozdulását nem tekintik sztrájknak, tüntetésnek, csupán a forgalom lassítására irányul, így nem vonatkozik rá az a jogszabályi előírás, hogy 72 órával előbb be kell jelenteni. Az IPOSZ szerint elkerülhető lett volna a demonstráció, ha a kormány veszi a fáradtságot és leül az érdekvédelmi szervezetekkel tárgyalni, egyezteti elképzelését. Az IPOSZ szóvivője úgy értékeli a jelenlegi kormányintézkedést, hogy ennek hatására a vezetés elvesztette a vállalkozók bizalmát.” (MTI, 1990. október 26.)

Szemtől szemben tüntetők és rendőrökDélre több ezres tömeg gyűlt össze az Árpád híd pesti hídfőjénél és a főbb követelések hangoztatása mellett időnként a rendőröket is szidalmazta. Rendőri alakulatokat vezényeltek az Árpád hídhoz. A parancsnokok felsőbb utasításra vártak.

„Egyórás késéssel kezdődött meg pénteken délelőtt Budapesten a Bányaipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének 25. (rendkívüli) kongresszusa, amely többek között az alapszabály módosításáról és sztrájkügyekben hivatott dönteni. A kongresszus ugyan határozatképes, de a közlekedési nehézségek miatt többen nem érkeztek meg, így például a veszprémi szénbányákból, és a zalai olajbányászok küldöttei. A kongresszus résztvevőit Schalkhammer Antal főtitkár köszöntötte, majd elöljáróban mindjárt reagált a délelőtti eseményekre, és felolvasta azt a táviratot, amelyet a taxis dolgozók szakszervezetéhez kívánnak eljutattni. Eszerint a bányaipari dolgozók kongresszusa teljes mértékig megérti a taxisok jogos felháborodását az üzemanyagárak drasztikus felemelése miatt. A taxisok tiltakozó akciójával szolidaritást vállalnak, és támogatják azt a követelést, hogy a kormány vonja vissza ezt, a lakosság teljes körét súlyosan érintő intézkedést.” (MTI, 1990. október 26.)

A feszült helyzetet mutatja, hogy az Áfor telepein ragadtak a tartálykocsik, mert a vállalat vezetősége tartott az indulatoktól. Kora délután végül a rendőrök nem oszlatták fel a blokádot. Ugyanakkor egy ezzel ellenkező utasítás esetére egy háromszáz fős különítmény ké­szen állt az oszlatásra.

Rend vagy káosz?Három óra körül újabb tárgyalások kezdődtek a Munkaügyi Minisztériumban. Ezúttal közvetlenül a taxisok képviselőivel próbált megegyezni a kormány.

"Fontos, hogy a taxisok elfogadták azokat, akik önként a blokád élére álltak, tehát ezeket a vezetőket bízták meg az érdekeik képviseletével is, ugyanakkor azt is elfogadták, ha Göncz Árpád köztársasági elnök ajánlott valakit erre a szerepre" – mondja Szekér Nóra.

Röpirat, fotó: retropol.blog.hu

Röpirat, fotó: retropol.blog.hu

Eközben a Keleti pályaudvaron általános sztrájkra felszólító röplapokat osztogattak a következő felirattal: „Aki eddig evett, éhen halhat, aki olajjal fűt, megfagyhat." Budapest több pontján pedig olyan röpcédulák is megjelentek, amelyek a magyar gyárak, üzemek, vállalatok és intézmények dolgozóihoz szóltak és arra buzdítottak, hogy október 26-tól lépjenek általános sztrájkba addig, amíg a kormány nem vonja vissza a benzináremelését.

A péntek délutáni kormányülést megelőzően, pontban 16 óra 22 perckor a halálos beteg kormányfőt helyettesítő Horváth Balázs belügyminiszter nyilatkozatot adott ki „Rend vagy káosz” címmel, amelyben megismételte, hogy a blokád törvénytelen, ugyanakkor megértést kért az áremelés kapcsán és elmagyarázta, miért volt rá szükség.

Alig harminc perccel később, 16 óra 54 perckor az ipari és kereskedelmi miniszter is sajtótájékoztatót tartott. Bod Péter Ákos egyenesen felelőtlen akciónak minősítette a taxisok viselkedését és illegitimnek azon akcióját, amely az ország megbénítására irányult.

Öt perccel háromnegyed hat előtt a minisz­terek közös sajtótájékoztatót tartottak, amelyen kijelentették, hogy a taxisok saját szakmai követelésének teljesítésére rendelkezésre állnak különböző technikai megoldások. Egy általános üzemanyagár-visszaállításra azonban nincs lehetőség.

Eközben az utakon…Az országban káosz uralkodott. A tüntetők, a taxisoknak ételt osztó szimpatizánsok és a rendőrök mellett a bűnözők is megjelentek az utakon. A rendkívüli helyzetet kihasználva egy csoport Budapesten a Ferenc körút - Üllői út sarkán járókelőkre támadt, mások kirakatokat törtek be. 18 órakor pedig Miskolcon egy német autós rontott pisztollyal a taxisokra. A rendőrök fékezték meg. Politikai javaslatok és megoldásokHáromnegyed hatkor Göncz Árpád parlamenti szobájában hatpárti egyeztető tárgyalás volt (a rendszerváltó parlamentbe hat párt - az MDF, az SZDSZ, az FKGP, az MSZP, a FIDESZ és a KDNP - jutott be), ezt a köztársasági elnök hívta össze.

"A szabaddemokrata Göncz Árpád közvetítő szerepet játszott, ugyanakkor az első perctől kezdve hangsúlyozta, hogy a kormány vonja vissza az áremelést, tehát a tárgyaláson a kormányellenes oldal érvrendszeréhez kapcsolódott" - teszi hozzá Szekér Nóra.

A pártok egyeztetésének idejére a Munkaügyi Minisztériumban berekesztették a taxisok és a kormány közötti tárgyalásokat és megállapodtak, hogy két óra múlva folytatják azt az érdekegyeztető beszélgetést, amely a kora délutáni órákban félbemaradt.

„A szocialisták megdöbbenve értesültek az üzemanyagárak rendkívül nagymértékű, a gazdaságot átfogóan érintő, a lakosságot sújtó áremelésről. A lépés indoklása önkényes és elfogadhatatlan. Az előzetes számítások szerint a fogyasztói árszínvonal minimálisan 4-6 százalékos emelkedéséhez vezető döntés oly mértékben gyorsíthatja fel az inflációt, hogy az teljesen kezelhetetlenné válik. A taxisok által folytatott tiltakozás, és az azt érzékelhetően kísérő szimpátia dintő jel kell legyen a kormány számára. A szocialisták a kialakult helyzetben óvják a kormányt bármiféle meggondolatlan erőszakos lépéstől, s egyúttal nyugalomra intik a lakosságot is. A Magyar Szocialista Párt mindezeket figyelembe véve követeli, hogy a kormány függessze fel az üzemanyagok árának emeléséről hozott döntését. A most önkényesen kiragadott ügyet illessze be egy átfogó koncepcióba és azt egy inflációellenes programmal együtt, a szükséges érdekegyeztetéseket követően terjessze az Országgyűlés elé. A szocialista párt ismételten megerősíti készségét a közreműködésre a gazdaság súlyos gondjainak megoldásában.” az MSZP nyilatkozata, 14:39 (MTI, 1990. október 26.)

Késő délutánra a szabad demokraták vezetői a helyzet értékelése után megfogalmazták álláspontjukat, ami összegezve arról szólt, hogy a regnáló kabinet nem alkalmas az ország vezetésére. Pető Iván úgy vélekedett, hogy az áremelés visszavonása vagy a kormány átalakítása, esetleg egy teljesen új kormány felállítása lenne a megoldás.

fotó: retropol.blog.hu

fotó: retropol.blog.hu

Pontban este hét órakor a FIDESZ (akkor még így írták a párt nevét) is kiadott egy nyilatkozatot: ,,A minden előzetes ígéretnek ellentmondó drasztikus kormányintézkedés a benzinárak emeléséről súlyos helyzetet teremtett az országban. Az Antall-kormány hivatali idejének hatodik hónapjában válságos helyzetbe sodorta az országot és önmagát.”

"A FIDESZ is úgy nyilatkozott, hogy nem helyeslik a kormány döntését és a módszerét, ugyanakkor a blokádot törvénytelennek minősítették és ez nagy különbség volt az SZDSZ és a FIDESZ véleményében" - mondja Szekér Nóra.

Nyolc perccel a Fiatal Demokraták Szövetsége után a kormányt adó Magyar Demokrata Fórum Országos Elnökségének nyilatkozatát is megismerhette az ország. Ebben az állt, hogy a válságos helyzet kialakulásában a kormányt felelősség terheli, mivel nem kellő egyeztetés után hozta meg intézkedéseit. Ugyanakkor a benzináremelést továbbra is elkerülhetetlennek tartották a magyar gazdaság talpon maradása érdekében. A taxisok és fuvarosok akcióját pedig, mellyel néhány óra alatt megszállták az ország stratégiai pontjait, és megbénították az ország vérkeringését, elfogadhatatlannak.

 „A benzináremelés következtében csaknem az egész ország területén konfliktus-helyzet alakult ki. A Független Rendőrszakszervezet kinyilvánítja, hogy a demonstrációban résztvevőkkel érzelmileg azonosul. A lakosság érdekében azonban szükségesnek tartjuk, hogy a Rendőrség mindent elkövessen a közrend, közbiztonság fenntartásáért. Jelen állapotok kialakulásáért a felelősség a döntéshozókat terheli. Bízunk abban, hogy a konfliktus tárgyalások útján feloldható.” A Független Rendőrszakszervezet állásfoglalása, 1990. október 26. 19:14 (MTI)

Folytatódnak a tárgyalásokEste fél kilenckor Rabár Ferenc pénzügyminiszter és Szabó Tamás, a Munkaügyi Minisztérium politikai államtitkára tárgyalóasztalhoz ült a fuvarozó vállalkozókkal.

Eközben a taxisok azt követelték, hogy a kormány hétfőig állítsa vissza a korábbi üzemanyagárakat, és tegyen intézkedéseket a felvásárlás megakadályozására. Ezek után, a következő hétre összehívott érdekegyeztető tárgyalásokon lehetségesnek tartottak volna egy 65 százalék helyetti 50 százalékos áremelést. Majdnem sikerült megegyezni.

"Péntekre ez már nem csak taxis ügy volt, nem csak egy szakma problémájává, hanem politikai helyzetté, országos válsággá vált, amelyben össztársadalmi kérdések merültek fel" - magyarázza a második nap jelentőségét Szekér Nóra.

A kormányülés szünetében Jeszenszky Géza külügyminiszter a Magyar Televízió, illetve az MTI tudósítójának értékelte a kialakult helyzet külpolitikai hatásait:

„Egyebek közt elmondta, hogy nem önmagában a taxisok
demonstrációjának, hanem az országban ennek nyomán kialakult
helyzetnek lehetnek külföldi hatásai. A magyar kormányt ugyanis a
külföldi pénzügyi szervezetek állandóan arra ösztönzik, hogy
bármilyen nehéz is, de hozza meg a szükséges döntéseket. Ezek kérése miatt már a Parlamentben is kritika érte a kormányt, amely
tulajdonképpen nem halogatja a döntéseit, hanem arra törekszik, hogy
a meghozataluk előtt felelősséggel mérlegelje az érintettek,
különösen a legszegényebb emberek helyzetét. A külföldi kormányok
mindezt bizonyos határig tudomásul veszik. Magyarország előnye
ugyanis mindaddig nemcsak a piacgazdaságra való áttérésben, hanem a stabil politikai intézményrendszerben, a rendben mutatkozott meg.
Biztosított volt mindvégig az ellátás nem úgy mint sok
szomszédunknál, ahol hosszú idő óta napirenden vannak a benzin és az áruhiány gondjai. A mostani helyzet nemzetközi kihatása tehát
rendkívül súlyos, káros lehet, éppen az ország hitelképességét,
megbízhatóságát rendítheti meg.” (MTI)

Negyed tizenkettőkor a tárgyalás félbeszakadt, csak a másnapi folytatásról sikerült megegyezni. A hosszú napot a köztársasági elnök beszéde zárta. Göncz Árpád, akárcsak a tüntetők, az áremelés felfüggesztését javasolta a kormánynak.

„Honfitársaim!

Hazánkban válsághelyzet alakult ki, ami túlnőtt a
benzinár-emelés kérdésén és a taxisok követelésein, s minthogy ez a
válság politikai természetű, politikai megoldást kíván.

Ezért:

1/ Javaslatot tettem a kormánynak, hogy hétfőig, amikor
folytatódhatnak a taxisokkal folytatott egyeztető tárgyalások,
függessze fel a benzinár-emeléssel kapcsolatos intézkedését.

2/ Felkérem a kormányt, az illetékes szaktárca irányítását és a
taxisokat, hogy a taxisok felajánlásának megfelelően tárgyalják meg,
miként lehet kölcsönös egyetértéssel biztosítani, hogy az ország
gyér benzintartalékai ne fogyjanak el a felfüggesztés ideje alatt és
ne ismétlődjenek meg a benzinkutaknál a tegnapi nap folyamán
tapasztalható felvásárlási rohamok. Az ezzel kapcsolatos
megállapodásnak természetesen meg kell előznie a felfüggesztés
bejelentését.

3/ Megkérem a személy- és teherfuvarozókat, hogy a felfüggesztés
bejelentésével egyidejűleg térjenek haza és szüntessék meg az
útelzárásokat.

4/ Átiratot intézek a Parlamenthez, és javaslatot teszek, hogy a
kialakult helyzetet hétfőn rendkívüli ülésen tárgyalja meg. Kérem az ország lakosságát, hogy a tárgyalások idején már több
ízben bebizonyított bölcsességével és megfontoltságával tartózkodjék
minden olyasmitől, ami a megállapodásokat nehezítheti, s
mindenekelőtt az élelmiszerszállítás és élelmiszerkereskedelem,
továbbá az egészségügy dolgozóit, hogy kövessenek el minden tőlük
telhetőt a normális állapot fenntartására.”

Göncz Árpád köztársasági elnök nyilatkozata, 22:18 (MTI)

Top 0